‘We staan aan de wieg van een gezondetenrevolutie’, zegt foodtrendwatcher Mariëlle Borderwijk. ‘Er gaan decennia voorbij voordat je weet wat een nieuw eetpatroon met je gezondheid doet. Op dat punt zijn we nu aangekomen. We zien nu onder ogen wat er gebeurt als je altijd alleen maar sterk bewerkt voedsel eet.’

Zeven stappen

Uiteindelijk is het belangrijkste doel van dit boek om jou onder het mom van met gezond oud worden, kun je niet vroeg genoeg beginnen, handvatten te bieden om je kind op een gezonde manier groot te brengen. Om je daar een handje bij te helpen, heb ik een zeven stappenplan ontwikkeld. Deze stappen zijn gebaseerd op de aanname dat biologische, lokaal geteelde en seizoensgebonden voeding, het voedsel dat onze verre voorvaderen miljoenen jaren geleden al aten en dronken, de gezondste keuze is.

Dat je kind met dit nieuwe eetpatroon ook stapje voor stapje afvalt tot hij uiteindelijk zijn ideale gewicht heeft gevonden is, hoewel voor sommige kinderen van levensbelang, voor de meeste kinderen bijzaak omdat ze al een gewicht hebben dat jou, en zeker hen geen zorgen baart. Gewicht speelt bij dit nieuwe eetpatroon dan ook geen rol van betekenis (al heeft het wel dat effect). Je zult merken dat, mits consequent ingezet, het nieuwe eten hem gemakkelijker af zal gaan dan je van tevoren dacht.

Eten is een kwestie van gewenning, dat geldt voor gezond, net zo als dat voor ongezond geldt. Je zult zien dat je kind op een gegeven moment zelf zal aangeven dat de koek of snoep die hij aangeboden krijgt, hem niet meer smaakt omdat hij het te zoet vindt. Wetenschappelijk bewezen heeft het daar slechts acht weken voor nodig (het omgekeerde geldt trouwens ook).

Maar bovenal is het stappenplan bedoeld om van alle ziekmakende ingrediënten die de voedingsindustrie doelbewust in alle producten stopt, af te komen en stapje voor stapje over te stappen op een menu dat bestaat uit lekkere en heel gezonde, je immuun versterkende producten, producten die onze voorvaderen al miljoenen jaren nuttigden.

Voordelen

  • De kosten voor ziekenhuis en dokter zullen dalen, evenals de tijd die je kwijt was met bezoekjes aan deze instellingen.
  • Je kind zal smaakvoller eten en jij zult steeds nieuwe producten ontdekken.
  • Je kind zal verlost zijn van al die vervelende kwaaltjes als verkoudheid, hoesten, vermoeidheid, etc.
  • Je kind zal zich beter voelen dan tot nu toe.
  • Je kind zal af zijn van de cyclus van diëten en onbeperkt schransen.
  • En last but not least, dat zal hij de rest van zijn leven ervaren. En die ‘rest’ zal een stukje langer en gezonder zijn dan als hij op de oude voet verder zou zijn gegaan.

Gebruiksaanwijzing

Hoe gebruik je dit stappenplan? Dat is eigenlijk heel simpel, gebruik het stappenplan als een checklist waarbij je je oude eetpatroon stapje voor stapje inruilt voor een nieuw eetpatroon. Overhaast niet, neem de tijd en zet elke stap goed voorbereid, goed doordacht en pas als je er klaar voor bent.

Het is vooral een zaak van mindset: sta open voor informatie die hoewel voor de hand ligt, tot nu toe jou nog niet bereikt heeft, maak je eigen keuzes daarin en vooral, blijf consequent. Als je zeker bent van je zaak, zal het je zeker lukken om niet alleen het eetpatroon van je kind stapje voor stapje aan te passen, maar ook om hem uit te leggen waarom dat is, wat het betekent en hem te laten ervaren wat het betekent om echt gezond te eten en te drinken. Dat weet ik, omdat ik dezelfde weg gegaan ben en heb ervaren hoe het werkt en hoe bijna automatisch het gaat. Na de eerste stap is je leven namelijk al veranderd: je bent anders gaan denken.

Daarom zet je elke volgende stap, hoewel verder van je huidige leefpatroon af, toch met meer gemak en alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Vooral omdat je de laatste en aller belangrijkste stap, van supermarkt naar biologische winkel, in feite met de eerste al hebt gezet en de mogelijkheden hebt gezien die dat biedt. Je komt als het ware in een stroomversnelling terecht.

Waarom zou je deze zeven stappen zetten?

Om een paar (mogelijke) redenen:

  1. Voor je kind. Misschien is het te dik, heeft het vaak last van kwalen of gezondheidsproblemen als bijvoorbeeld verkoudheid, maak je je sowieso zorgen om zijn gezondheid of het voedsel dat hij dagelijks binnen krijgt of wil je gewoon dat hij inderdaad gezond oud wordt.
  2. Diëten helpen niet. Ja, voor een korte periode, maar als het doel gehaald is, of meestal eerder, ben je binnen de kortste keren weer terug bij af of zelfs nog dikker geworden.
  3. Gebrek aan kennis. Je weet ergens wel dat je huidige eetpatroon ongezond is, maar je wist niet wat de alternatieven waren. Dat kun je nu niet meer zeggen.
  4. Gemakzucht: Je maakt je al een tijdje ernstig zorgen over de kwaliteit van de producten die je je kind voorzet, maar bent nu eenmaal gewend deze bij je favoriete supermarkt te kopen. Je weet nu waar je terecht kunt voor gezondere alternatieven.
  5. Het is een spannend en leuk avontuur: als je eenmaal op weg bent, kom je steeds weer nieuwe producten tegen die je leven verrijken, maar alleen het steeds weer ontdekken daarvan is al heel leuk. Sterker nog, het geeft je kracht omdat je de regie over je eigen leven en dat van je kind, zelf in handen hebt genomen.

Hoogst waarschijnlijk zijn er nog tal van andere redenen te bedenken, maar veel belangrijker is dat ik hoop dat ik je de kracht en het vertrouwen heb gegeven dat je in staat stelt om je kind niet voor een bepaalde tijd op een dieet te zetten, welk dieet dan ook, maar om zijn eetpatroon drastisch en blijvend, stapje voor stapje aan te pakken, op zijn voorwaarden en vooral gebaseerd op dingen die hij lekker vindt.

Stap voor stap

Stap 1: Schoon | Van bespoten terug naar schone groente en fruit.

Bij deze stap ruil je de groente en het fruit dat je gewend was te kopen in de supermarkt in tegen schone groente en fruit. Dat kun je kopen in biologische winkels, op biologische markten of gewoon bij de hobby- of professionele boer die biologisch teelt. Ondanks de strenge eisen die aan dit voedsel worden gesteld, wordt het aan bod met de dag groter, ook bij jou in de buurt. Nog leuker is om zelf je eigen, schone groente en fruit te telen.Alleen al met deze stap leg je een behoorlijk fundament voor je kind.

Stap 2: Zoet | Van dranken met veel geraffineerde onnatuurlijke suiker terug naar dranken met natuurlijke suiker

Industriële producten, maar vooral frisdranken en vruchtensap die je in de supermarkt koopt en niet van biologische aard zijn, ruil je nu in voor vers geperst vruchten- of groentesap, groene, gember- of witte thee, vruchtensap van de biologische winkel, plantaardige melk en melkproducten, gezonde suikervervangers (agavenectar, Stevia, tagatose), smoothies en shakes, en (gefilterd) water
(1,5 liter water per dag).

Dit levert je kind nog veel meer op: In supermarktfrisdrank zit (o.a.) veel (meestal) onnatuurlijke (geraffineerde) suiker. Dit kan leiden tot overgewicht, diabetes of zelfs kanker. Bovendien zijn deze producten, juist vanwege de suiker, verslavend. Dit geldt zelfs nog meer voor de light-varianten. Overigens geldt dit ook voor duizenden andere producten in de supermarkt. Daarnaast bevatten ze vaak fosfaten. Melk zorgt voor ongezonde darmen, en gek genoeg voor zwakkere botten.

Stap 3: Oer | Van moderne tarwe terug naar oergranen.

Bij deze derde stap ruil je moderne, kapot gekruiste tarwe en tarweproducten als brood, pasta en duizenden andere industriële producten waar tarwe(meel) in is verwerkt, in voor producten op basis van quinoa, zeewier, spelt of andere oergranen (boekweit, haver, amaranth, etc.). Maar ook linzen, kikkererwten, zilvervliesrijst, (onbespoten) groente (m.n. paddenstoelen, broccoli, boerenkool, peulvruchten en spinazie) en fruit.
Waarom is dat zo’n gezonde stap? De oertarwe was ooit een heel gezond product, maar na duizenden kruisingen is daar nog maar bar weinig gezonds van over. Sterker nog, het is inmiddels super ongezond. Dat geldt ook voor de duizenden producten die van deze tarwe worden.

Stap 4: Puur | Van producten met geraffineerde ingrediënten terug naar ongeraffineerde.

Bij stap 4 ruil je al het supermarktvlees en -vis, -snoepgoed, -chocolade, kant-en-klaarmaaltijden, margarine en nog heel veel andere producten met geraffineerde toevoegingen (eigenlijk zijn dat zo’n beetje alle producten die je in de supermarkt koopt), in voor biologische vlees en vis (haring, zalm, ansjovis, makreel, sardientjes), (biologisch) gevogelte, met gezonde zoetstoffen gezoete of suikervrije biologische producten als snoepjes en (pure) chocola, maar ook (wal)noten en fruit.

Omdat vrijwel alle producten in de supermarkt e-nummers, geraffineerde suiker en andere additieven om het product, mooi, lang houdbaar, zoet, verslavend te krijgen, dan wel pesticiden, hormonen en antibiotica, en sommige producten transvetten bevatten, is dit een hele grote, maar super gezonde stap.

Stap 5: Rauw | Van gefrituurd terug naar gebakken (in kokosvet), gestoomd, verhit en rauw.

Bij stap 5 ruil je alles wat gebakken, gewikt of gefrituurd wordt in plantaardige olie, in voor kokosolie om in te bakken of te frituren, biologisch producten om te frituren, waarbij rauw bij sommige producten (bv noten en honing) verreweg de voorkeur geniet.

Plantaardige olie en vet wordt kankerverwekkend als je het verhit boven de 37 graden. Het enige vet waarbij dat niet gebeurt is kokosvet of –olie. Niet alleen leidt het eten van deze industriële producten tot overgewicht of diabetes, ook wordt de kans op ernstige ziektes als kanker aanzienlijk groter. Gek genoeg bevatten deze producten soms ook geraffineerde suikers.

Stap 6: Super | Van gewone foods vooruit naar superfoods

Omdat superfoods juist veel vitamines, spoorelementen en mineralen bevatten, kun je door deze aan je menu toe te voegen, nog meer variëren waardoor je juist deze broodnodige micronutriënten binnen krijgt.

Kies uit alle superfoods er minimaal drie uit en verwerk die in je eetpatroon. Houd er rekening mee dat de meeste superfoods niet verhit mogen worden.

Stap 7: Bio | Van fabrieksvoeding terug naar biologische voeding

De zevende stap is de finishing touch. Als je de eerste 6 stappen hebt gezet, heb je automatisch ook deze laatste stap gezet. Gefeliciteerd!