Maagzuur #3

By | Uncategorized | No Comments

Zoals trouwe lezers van mijn blog weten heb ik een Barrett-slokdarm. Dat betekent dat de ‘bekleding’ van mijn slokdarm aan het einde – vanaf de mond gezien, vlak voor de maag – door maagzuur is veranderd. In het ergste geval kan het leiden tot slokdarmkanker. Al jaren (zo’n dertien) geleden werd mij op he hart gedrukt vooral Pantaprosol te gebruiken, en dat de rest van mijn leven. Zoals jullie allemaal weten ben ik niet zo van de synthetische lichaamsvreemde stoffen in mijn lichaam. Read More

Snoepgoed of (heel) slecht?

By | Uncategorized | No Comments

Dat de producten die je in de supermarkt aanschaft vol ongezonde tot zeer ongezonde stoffen zitten dat mag, als je regelmatig mijn blogs leest, als bekend worden verondersteld. Wat nog onderbelicht, maar veel schokkender is, is dat de producten die voor (kleine) kinderen zijn ontwikkeld, in plaats van minder ongezond, juist (veel) ongezonder zijn. Dit onder het motto jong geleerd, oud gedaan. Wat zit er dan allemaal in? En wat zijn de risico’s? Daarover wil ik het de komende weken hebben. Daarom houd ik elke week een product tegen het licht. Om te beginnen Maoam Read More

Smeren of negeren?

By | Uncategorized | No Comments

Wij mensen hebben de vervelende neiging om, zonder kritische noot of nadenken, alles te geloven wat je ziet of hoort. Zo geloven we graag wat er gezegd wordt in commercials; Cola light is gezond, Becel is gezond en ontbijtkoek ook. En vandaag, de dag die voorafgaat aan wellicht het mooiste weekend van het jaar, geloven we ook iedereen op radio en tv die roept: ‘Vergeet niet je in te smeren!!’ Maar net zoals je de info over Becel, ontbijtkoek en Cola light beter niet gelooft, zo geldt dat ook voor zonnebrandcrème. Want in zonnebrandcreme doet meer kwaad dan goed. Hoe zit dat precies? Read More

Maagzuurremmers niet zo onschuldig als gedacht.

By | Uncategorized | No Comments

Heb je last van brandend maagzuur, of heb je moeite met slikken, dan kan dat komen omdat je een tekort aan maagzuur hebt. Gek genoeg krijg je dan vaak maagzuurremmers voorgeschreven. Deze behoren tot de meest voorgeschreven medicijnen ter wereld (Nederland telt 2,7 miljoen gebruikers). Tot een paar jaar geleden werd aangenomen dat deze medicijnen onschuldig waren. Inmiddels weten we beter: met name Pantoprasol is alles behalve onschuldig!

Het is al weer een paar jaar geleden dat ik, op doktersadvies, Pantoprasol, een van de meest voorgeschreven medicijnen tegen maag- en spijsverteringklachten, begon te slikken. Mijn dokter adviseerde me met klem: ‘Dagelijks een pilletje, de rest van je leven’. Ik consulteerde mijn vriend Jan, die dokter is, voor een second opinion, en die zei: ‘Geen probleem, is volkomen onschuldig’.
Uiteraard ben ik zelf gaan onderzoeken hoe onschuldig het gebruik van deze medicijnen werkelijk is. Ik kon toen, een jaar of 4 geleden, weinig zorgwekkends vinden, maar uit voorzorg koos ik toch maar voor een lagere dosering.
Inmiddels weten we meer over deze kleine, gele pilletjes: ze zijn helemaal niet zo onschuldig als steeds gedacht. Ondanks het feit dat dokters nu waarschuwen voor onnodige over-bezorgdheid, tonen steeds meer studies het tegenovergestelde aan: deze pillen zijn levensgevaarlijk!
Amerikaans wetenschappers analyseerden de medische gegevens van honderd duizenden patiënten, en toonden een causaal verband aan tussen het gebruik van bepaalde maagzuurremmers (protonpompremmers) en het krijgen van een hartinfarct. Conclusie: als je bepaalde maagzuurremmers slikt, heb je een gemiddeld verhoogd risico op een hartinfarct van 16%.

Meest gebruikte maagzuurremmers
Deze protonpompremmers – omeprazol, lanzoprasol, esomeprasol en pantoprazol – beschadigen het endotheel, de bekleding van de bloedvaten. De medicijnen belemmeren daar de productie van stikstofmonoxide, een stof die maakt dat de vaatwand zich kan ontspannen waardoor het bloed gemakkelijk doorstroomt.
‘Die verklaring klinkt plausibel’, zegt cardioloog Hanno Tan (AMC). Toch vindt hij het veel te vroeg om patiënten te waarschuwen. Het onderzoek toont slechts een verband aan en laat in het midden of de maagzuurremmers de oorzaak zijn van de hartproblemen. De wetenschappers hebben bovendien niet gekeken of de patiënten te dik waren en, nóg belangrijker, of ze andere medicijnen gebruikten.
‘Wie zegt dat de hartinfarcten met de maagzuurmiddelen te maken hebben en niet met andere gebruikte medicijnen? En daar gaat het vermoedelijk mis’, zegt hoogleraar maag-darm-leverziekten Ernst Kuipers (Erasmus MC).
De meeste patiënten die maagzuurremmers gebruiken, doen dat omdat een ander medicijn (een pijnstiller of een ontstekingsremmer bijvoorbeeld) maagschade kan opleveren. ‘Wie zegt dat de hartinfarcten met de maagzuurmiddelen te maken hebben en niet met andere gebruikte medicijnen?’

Veel minder onschuldig dan gedacht
Maar dit onderzoek staat natuurlijk niet op zich. Andere studies toonden al aan dat het gebruik van deze maagzuurremmers de kans op het krijgen van dementie en nierziektes verhoogden. Steeds meer wordt dus duidelijk dat deze, kleine, gele pilletjes bij dagelijks gebruik, en met een hoge dosering je dood kunnen zijn.
Een grootschalig Deens onderzoek onder 245.000 Denen met spijsverterings- en maagklachten, laat bijvoorbeeld nog (veel) verontrustendere conclusies zien: het gebruik van deze medicijnen verhoogt de kans op een herseninfarct met maar liefst 50% (gemiddeld), Pantoprasol, de meest voorgeschreven maagzuurremmer verhoogt de kans zelfs met 94%. Het risico werd groter naarmate de dosering en het gebruik steeg. Bij een lage dosering was de kans heel klein.

Natuurlijke medicijnen
Aangezien ik een Barret slokdarm heb, en deze aandoening kan ontaarden in slokdarmkanker, zijn keuzes soms best lastig. Ik heb een paar jaar geleden de dosering al behoorlijk verlaagd, en het gebruik beperkt. Het gevolg was wel dat ik regelmatig last had. Wat te doen? Na wat heen en weer geëxperimenteer, ben ik er wel achter dat ongezonde voeding, en veel, (verzadigd, industrieel) vet de kans op brandend maagzuur aanzienlijk vergroot, terwijl je, als je gezond (natuurlijk, biologisch) eet, de kans veel kleiner wordt. Inmiddels neem ik alleen nog Pantoprazol als ik last heb van zure oprispingen (ongeveer 1x per week a 10 dagen). De rest van de tijd heb ik nergens last van.

Conclusie: mocht je last van brandend maagzuur hebben, of zelfs een Barrett slokdarm, vraag dan je arts om een lagere dosering. Slik deze vervolgens ook zo weinig mogelijk. Maar probeer daarbij wel zo gezond mogelijk te eten en te drinken; Vooral veel (onbespoten) fruit en groente. Ik neem sowieso elke ochtend een smoothie met diverse soorten fruit waaraan toegevoegd kurkuma (vers, poedervorm kan ook), zwarte peter (versterkt de werking van kurkuma) en olijfolie. Daarnaast eet en drink ik (bijna) alleen producten waar niets aan, in of op zit wat daar niet hoort (dus geen e-nummers, gif, antibiotica, hormonen, etc.).

Nog een paae extra tips (zie eerdere blogs over dit onderwerp):
1. Zorg dat je meer zink en vitamine B1 binnenkrijgt, zink zit in eieren, vis, vlees en haver (dan wel biologisch, want (industriele) suiker en koolhydraten verminderen juist de aanmaak van maagzuur) en B1 (zit in zonnebleompittten, linzen, bonen, etc.).
2. Drink tijdens het eten (en 1 uur daarna) niets.
3. Gebruik je gezond verstand! Check goed bedoelde adviezen, ook die van je dokter.

Meer informatie: eerder geschreven blogs over dit onderwerp op nietteverteren.nl of het zakboekje Gezond Oud Worden, Daar Kun Je Niet Vroeg Genoeg Me Beginnen (te verkrijgen op www.heelbederlandschrijft.nl voor 5,99).

In vier dagen twee kilo kwijt!!!

By | Uncategorized | No Comments


De afgelopen week – maandag tot vrijdag – heb ik ge-detoxt. Dankzij mijn nutribullet was dat een fluitje van een cent. Elke ochtend maakte ik een smoothy van fruit: vers (blauwe bessen, aardbijen, appel, peer, mandarijn, citroen en abrikoos), en ingevroren (mix en bessen), plus kurkuma (vers), zwarte peper en olijfolie. Dat, gemengd met kokoswater, vitamine water (diverse smaken) en Kefir (probiotica), varieerde ik per dag. En ’s avonds eigenlijk hetzelfde ritueel, maar dan met groentes. In die vier dagen raakte ik twee kilo kwijt, en voelde me weer top. Wat is dat precies een detox-kuur, wanneer is dat slim om te doen, wat kun je er mee bereiken, etc. Read More

Gezond Verstand

By | Uncategorized | No Comments

De keuze tussen gezond en ongezond eten is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk te maken.
Het verschil daar tussen is logisch, en voor iedereen goed te begrijpen: gezond zijn natuurlijke, onbewerkte producten, ongezond dus de bewerkte producten. Gek genoeg wordt daar in de meeste artikelen, boeken, televisieprogramma’s, etc. die gaan over ‘gezonde’ voeding niet over gerept. En nog gekker,
vaak zijn degene die als professional geraadpleegd worden uit het kamp ‘Ongezond’.
Hoe kan dat toch?

Gezond Is Simpel
Laten we beginnen met het eerste: gezonde voeding is voeding waar niets op, aan of in zit
wat daar van nature niet in hoort; Geen bestrijdingsmiddelen, (synthetische) e-nummers,
zware metalen, antibiotica, etc., dus niets dat door de mens in een laboratorium is ontwikkeld
om de kosten te drukken, het langer houdbaar te maken, er mooier uit te laten zien, zoeter te
laten smaken of om suiker te vervangen (aspartaam als vervanger van geraffineerde suiker).
Gezonde voeding is dus niet door de mens bewerkt! Simpel toch?!
Met deze wetenschap kun je heel gemakkelijk bepalen of een product gezond is of niet. In mijn
nieuwste (zak)boekje Gezond Oud Worden, Daar Kun Je Niet Vroeg Genoeg Mee Beginnen
(voor slechts 5,99 te verkrijgen op www.heelnederlandleest.nl) staat dat klip en klaar
beschreven.

Supermarkt
Toch denken veel mensen gezond te eten, terwijl ze al hun voedingsproducten, vaak zonder
de etiketten te checken, in de supermarkt kopen. Even voor de goede orde: (vrijwel) alle
producten in de supermarkt bevatten stoffen die daar van nature niet in thuis horen, stoffen die
door de mens uit winstbejag zijn ontwikkeld en die doorgaans super slecht zijn voor je
gezondheid.
Hoe komt dat toch? Wat mankeert die mensen?
Een jaar of vijf geleden was ik een van hen: ik was trots dat ik bij Albert Heijn mijn bood-
schappen deed, en dacht oprecht dat ik supergezond at. Tot ik de Voedselzandloper had
gelezen. Al die producten die ik bij – de inmiddels liefkozend de Appie gedoopte winkelketen –
kocht waren bewerkt. Bewerkt vanwege winstoogmerk! Het gaat ome Appie niet om jouw
gezondheid, maar om je geld.
Met andere woorden: al die mensen die denken gezond te leven, maar toch bij de supermarkt
hun boodschappen doen, willen ook echt graag gezond eten, maar weten niet dat ze voor
de gek worden gehouden. Of weten dat wel, maar willen het niet weten; uit gemakzucht,
uit zuinigheid, of uit vertrouwen (zo’n mooi bedrijf stopt toch niet bewust die ongezonde stoffen
in haar producten?).
Helaas doen ze dat wel, en inderdaad doen ze dat heel bewust. Ze weten dat ze op die manier
heel veel wist maken, en ze weten ook dat het de gezondheid van de mensen aantast. Die
mythe houden ze zo lang mogelijk in stand. En met succes!
Twee dagen geleden hoorde ik Umberto Tan hardop zeggen: ‘Zijn er dan ook producten
die je beter maken?’ Waarop de huisarts aan tafel zei: ‘Niet dat ik weet’. Nee, dat weet die
huisarts niet, die weet alles van medicijnen, maar niets van echt gezonde producten.
Nou ja, hij weet niet dat slechts 12% van de medicijnen echt doet wat het belooft, en dat er aan
de andere kant jaarlijks miljoenen mensen sterven juist door die medicijnen.

Gezond verstand
Hoe komt het dat we dat met z’n allen allemaal niet weten? Heel simpel, omdat de industrie
daar keihard over liegt. Nou, dat is niet helemaal waar, een genuanceerder antwoord is: Omdat
de industrie de waarheid verzwijgt of verbloemt. Om een voorbeeld te geven: veel mensen die
zichzelf te dik vinden, verkiezen cola light in plaats van gewone cola. Daar zit namelijk geen
suiker in, en van suiker word je immers dik. Dat klopt, maar er zit wel het kankerverwekkende
aspartaam in, en dat vertellen ze je niet. Overigens zit dat ook in heel veel andere, vaak door
kinderen gegeten of gedronken producten.
En de industrie heeft nogal wat maniertjes om jou op het verkeerde been te zetten: ze geven
al die slechte stoffen steeds een andere naam (zodat de consument door de bomen het bos
niet meer ziet), bedenken steeds weer andere stoffen (die vaak nog slechter zijn), bedenken
keurmerken (om vertrouwen te winnen), bedenken steeds weer catchy spreuken op het etiket
(die aan wet nog regel gebonden zijn), laten wetenschappers het verhaal vertellen (want
wetenschappers spreken immers altijd de waarheid, die hebben autoriteit), zetten lobbyisten in
om vergunningen voor gevaarlijke stoffen af te dwingen, en ga zo maar door. En wat die
wetenschappers betreft, die in al die praatprogramma’s op komen draven, die hebben in het
minst erge geval geen weet van wat al of niet gezond is (bijvoorbeeld die huisarts), en in het
ergste geval stevige banden met de industrie (zoals Martijn Katan). Ze worden maar met een
doel ingevlogen: om jou op het verkeerde been te zetten!

Hoe kun jij er nou achter komen wat gezond is? Op drie manieren: (1) door kritisch naar al
die zogenaamde boodschappers van het gezonde woord te kijken (zijn ze onafhankelijk of
hebben ze banden met de industrie? Hebben ze kennis van zaken? Roepen ze maar wat of
gebruiken ze voor jou logische argumenten? Etc.), door (2) kritisch naar jezelf te kijken (welke
redenen heb jij om voor het een of het ander te kiezen?) en (3) door simpelweg je gezonde
verstand te gebruiken: check de informatie, check de belangen en verdiep je in gezonde
alternatieven. Uiteindelijk gaat het om jouw gezondheid en die van je kinderen. Het is niet voor
niets dat er steeds meer mensen in je omgeving sterven aan kanker, hart- en vaatziektes, etc.
Geloof het of niet!

Voor meer informatie? nietteverteren.nl (website) of Niet Te Verteren (het boek).

E-nummers in mijn eten!

By | Uncategorized | No Comments

Onlangs verscheen het opzienbarende – en levensgevaarlijke – boek van Rosanne Hertzberger, Een Ode Aan E-nummers, waarin niet alleen e-nummers, maar ook magnatronmaaltijden (en andere zaken die je gezondheid geen goed doen) worden opgehemeld. Na wat speurwerk bleek waarom Hertzberger dat boek heeft uitgebracht: Ze werkt voor de voedingsindustrie (o.a. Nestle). En voor de goede orde: Ze is niet opgeleid in het geven van voedingsadvies. Dus ze is gewoon een ordinaire kwakzalver(es). Hoog tijd voor de waarheid! Read More

Water is super gezond, maar…

By | Uncategorized | No Comments

Door Shirah Ipenburg – apr 5, 20171238

Water heeft een waslijst aan gezonde eigenschappen. Het houdt de huid soepel, versterkt het afweersysteem, transporteert voedingsstoffen en ga zo maar door. Toch zijn er genoeg mensen die niet de 1,5 tot 2 liter vocht per dag halen. Goed nieuws: meer water drinken kan ook heel leuk zijn.

1. Geef je maaltijd extra pit

Een pittige maaltijd staat gelijk aan veel water drinken. Zelfs als je weet dat dit eigenlijk niet werkt. Je drinkt dus automatisch meer als je vaker met pittige kruiden kookt, zoals rode pepers. Nog een voordeel: onderzoekers aan de Purdue Universiteit ontdekten dat je ongeveer 75 calorieën minder eet na een maaltijd met pikante pepers. Dit geldt helaas wel alleen voor mensen die een maaltijd met pit niet gewend zijn.

2. Maak van water je voorgerecht

Water is geen spannend voorgerecht, we geven het eerlijk toe. Maar door je ontbijt, lunch of diner met water te beginnen, drink je makkelijk meer. Daarnaast is de maaltijd starten met een glas water een goede manier om te testen of je écht trek hebt. Veel mensen verwarren het gevoel van honger en dorst met elkaar.

3. Experimenteer met de temperatuur

Je maakt water minder saai door met de temperatuur te experimenteren. Soms is ijskoud water lekker, maar soms ook niet. Varieer met de temperatuur en kijk hoe je lichaam hierop reageert.

4. Drink water terwijl je wacht

Wachten tot de waterkoker of het koffiezetapparaat klaar is, de trein er is of het toilet niet meer bezet is. Koppel voortaan wachten aan het drinken van water. Neem standaard een herbruikbaar flesje water mee voor onderweg, zodat je zelfs dan water kunt drinken.

5. Plak briefjes op slimme plekken

In de koelkast, op de koektrommel of op de deur van een keukenkastje. Plak op deze plekken een handige reminder voor jezelf: ‘Eerst water drinken, dan eten!’ of ‘Waarom drink je geen water?’. Een snackmoment verruil je zo makkelijker voor een glas water.

6. Daag je collega’s of familie uit

Spreek af hoeveel glazen water je per dag moet drinken en houd dit bij op een scorebord. De winnaar krijgt een waterig cadeau, zoals een watermeloen of een komkommer. Je kunt ook alleen jezelf uitdagen met een app: Waterbalanceapp.

Maar…

Je kunt water uit de kraan drinken, dan krijg je behalve water, afhankelijk van waar je woont, ook diverse ongezonde stoffen binnen. Dit kun je voorkomen door een waterfilter op je kraan te zetten of door een waterfilterkan te kopen. Kijk maar eens op ahealthylife.nl.
Veel mensen drinken vooral water uit plastic flesjes. In met name zogenaamde petflessen vind je daarom ook plasticresten terug in het water dat je drinkt. Een goed alternatief is een roestvrij stalen drinkfles. Die vul je met gezuiverd water uit de kraan.

Proost.

Bloggers laten zich voor het karretje van Unilever spannen!

By | Uncategorized | No Comments


De middelen die de voedingsindustrie tot haar beschikking heeft om ons voor het lapje te houden, zijn legio (zie nietteverteren.nl), maar inmiddels hebben ze een nieuwe groep voor hun karretje weten te spannen (zie onderstaande blog van Juglen Zwaan, iemand die ik hoog heb zitten). Een reden temeer om je als consument te verdiepen in wie de blogger is van wie jij ‘goede raad’ aanneemt. De risicico’s zijn namelijk levensgroot. Ook daarover kun je (vrijwel) alles lezen op nietteverteren.nl (zie bijvoorbeeld de blog van vorige week), en in Gezond Oud Worden (te verkrijgen voor 5,99 op heelnederlandschrijft.nl). Read More

Wat moet je doen als je gezond oud wilt worden?

By | Uncategorized | No Comments

Als er één voedingsmiddel is waarvan klip en klaar is bewezen dat het het risico op kanker kan vergroten, dan is het wel industrieel, bewerkt vlees, zoals salami, ham, spek, rookworst, knakworst, frikadellen, kant en klare hamburgers en gekruid gehakt. Helaas, dit is niet de hele waarheid; Vlees (alle vlees) is de belangrijkste oorzaak van zo’n beetje alle ziektes waaraan we overlijden. Read More

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen