Teveel maagzuur is eigenlijk te weinig maagzuur

By 29 november 2017 Uncategorized No Comments

Het is grappig, eind vorige week stuitte ik op een forum over maagzuur. Daar kwam ik iemand tegen die informatie wilde over het voorkomen van brandend maagzuur. Hij had van alles geprobeerd, maar bleef er last van houden. Ik heb hem een oude blog gestuurd. Daarin kwam ik tot mijn verbazing twee dingen tegen die ik zelf vergeten was: Betaine HCL en een boek: Waarom Maagzuur Goed Voor Je Is van Jonathan V. Wright. Inmiddels gebruik ik de Betaine (tot tevredenheid), en heb ik het boek gelezen. Zijn conclusie: Maagzuurremmers doen (veel) meer kwaad dan goed, omdat ze deze medicijnen geven tegen een te veel aan maagzuur, terwijl de kwaal eigenlijk is: te weinig maagzuur!

(Bijna) half Nederland gebruikt maagzuurremmers

Wat is het geval: 40% Van alle Nederlanders heeft last van (brandend) maagzuur. Als je met deze klacht naar de dokter gaat, krijg je steevast maagzuurremmers voor geschreven. Omdat hij er van uitgaat dat teveel maagzuur de oorzaak is van je klacht. Hoewel er simpele tests bestaan om te meten hoeveel maagzuur je in je maag hebt, wordt dat zelden gedaan. Anders zouden ze er met 95% zekerheid achter zijn gekomen, dat je niet teveel, maar juist te weinig maagzuur in je maag hebt. En dat is jammer, want te weinig maagzuur is heel wat anders dan teveel.

Dus rijst de vraag: Waarom schrijven artsen maagzuurremmers zo massaal voor, terwijl je lichaam niet teveel, maar juist te weinig maagzuur aanmaakt? En dat terwijl te weinig maagzuur een (groot) risico is voor je maag, maar ook op andere kwalen en ziektes (astma, hart- en vaatziektes, beroerte en auto-immuunziektes).

Het antwoord ligt er natuurlijk dik bovenop: die maagzuurremmers, die sinds kort zelfs vrij verkrijgbaar zijn bij het benzine tankstation, drogist en supermarkt, leveren miljarden op. Dankzij onze ongezonde eet-stijl (industriële, bewerkte voeding), en leefstijl (roken, alcohol en stress) die we regelmatig ervaren, wordt de vraag naar deze – soms dodelijke – medicijnen alsmaar groter. De omzet in Amerika is inmiddels gestegen tot 25 miljard. Wat zijn de oorzaken van (brandend) maagzuur hebt?

Oorzaken

Om te beginnen onze eet- en leefstijl (industriële voeding, stress). Verder medicijnen en ouderdom. En natuurlijk onze manier van denken: als het maagzuur niet meer wordt gevoeld, is de kwaal verholpen. Integendeel, de gevolgen worden met het klimmen der jaren alleen maar erger.

Dus als je iets aan dat vervelende brandende gevoel wilt doen, zal je direct moeten beginnen: Ga gezonder leven. Stop met roken, ga meer bewegen, en ga stress uit de weg. En gezonder eten! In mijn boekje Gezond Oud Worden (Daar Kun Je Niet Vroeg Genoeg Mee Beginnen) voor 5,99 te bestellen op heelnederlandleest.nl, staat precies (en simpel) beschreven hoe je dat aan kunt pakken. Maar als je klachten inmiddels chronisch zijn geworden, kun je ook voor grover geschut gaan.

Wat is het nut van maagzuur?

Maagzuur heeft een aantal belangrijke functies in het lichaam.

  1. Het maagzuur zorgt voor de vertering van de binnenkomende voeding, waardoor de voedingsstoffen kunnen worden opgenomen in het bloed. Zonder maagzuur kunnen eiwitten – maar ook koolhydraten en vetten – niet worden afgebroken.
  2. Ten tweede zorgt maagzuur ervoor dat alle vreemde bacteriën en schimmels in ons voedsel onschadelijk worden gemaakt.
  3. Maagzuur is van essentieel belang bij een goede opname van vitamines en mineralen, vooral van vitamine B12 en ijzer. Dat is belangrijk voor de aanmaak van bloed. Jarenlang gebruik van maagzuurremmers zal dus uiteindelijk op z’n minst leiden tot een tekort aan vitamines en mineralen in je lichaam.

Veel chronische ziektes, zoals hart- en vaatziektes, diabetes 2, gewrichtsklachten, botontkalking, astma, huidproblemen maar ook kanker, zijn vaak geheel of gedeeltelijk het gevolg van een jarenlang gebrek aan bouwstoffen in je lichaam.

Gevolgen van te weinig maagzuur

De voedselbrij in je maag zal je maag pas verlaten als die een bepaalde zuurgraad heeft bereikt. Door te weinig maagzuur duurt dit langer en gaat de brij liggen gisten en rotten. Hierdoor ontstaan gassen en krijg je een opgeblazen gevoel en oprispingen. Je maag gaat protesteren en probeert een uitweg te vinden. Hierdoor kan de onderste slokdarmsluitspier (LES) zich openen, waardoor de voedselbrij de slokdarm weer inkomt. Dat geeft dat branderige gevoel. Dat is dus een teken van een tekort aan maagzuur.

Door het tekort aan maagzuur zal de maag steeds meer cellen aanmaken die maagzuur kunnen produceren. Deze woekering van nieuwe cellen kan lang doorgaan totdat de maag het opgeeft, en na jaren uitloopt op maagkanker.

Basen en zuren

De cellen die maagzuur moeten produceren zijn dezelfde cellen die ook basen moeten aanmaken, de tegenhanger van de zuren. Als deze basen onvoldoende worden aangemaakt, gaat de voedselbrij te zuur de 12-vingerige darm in. Dit kan misselijkheid, buikpijn en diarree veroorzaken. Ook je alvleesklier en je galblaas produceren in de 12-vingerige darm alleen hun basische stoffen bij de juiste zuurgraad. Door te weinig basen verzuurt het hele lichaam en kunnen spier- en gewrichtspijnen en botontkalking het gevolg zijn. Komt de voedselbrij door gebrek aan voldoende maagzuur te weinig verteerd in de dunne darm, dan kan dit hier de groei van schadelijke bacteriën

veroorzaken. De gifstoffen die hierdoor worden geproduceerd moeten door de lever worden afgebroken.

Deze ongezonde darmflora kan uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor allerlei aandoeningen, van allergieën tot eczeem en van schildklieraandoeningen tot astma.

Heb je te veel of te weinig maagzuur?

Een teveel aan maagzuur komt zelden voor (Het kan een voorloper zijn van een maagzweer). De meest voorkomende symptomen zijn:

  • maagpijn
  • zure smaak in de mond
  • brandend maagzuur bij het liggen
  • diarree
  • veel transpiratie en warmte-aanvallen
  • veel boeren
  • slikken gaat moeizaam
  • historie van maagzweren of gastritis of andere ontstekingen in je lichaam

Zoals gezegd komt een te weinig aan maagzuur veel vaker voor. De meest voorkomende symptomen hiervan zijn:

  • slechte adem,
  • slechte lichaamsgeur
  • veel boeren en oprispingen
  • opgeblazen, zwaar, vol gevoel na het eten
  • vermoeidheid (ook geestelijk, denk ook dus aan depressieve klachten)
  • brandend maagzuur
  • moeilijk wakker worden, zwaar gevoel
  • verstoorde spijsvertering
  • gasvorming
  • misselijkheid
  • weinig tot geen transpiratie
  • maag raakt makkelijk van streek, maagpijn
  • overgeven

Als je over het algemeen het gevoel hebt dat het verteren van je voedsel een zwaar en moeizaam proces is, dan kan een tekort aan maagzuur het probleem zijn. Voel je je over het algemeen vermoeid en heb je gebrek aan energie, dan zal je waarschijnlijk ook te weinig maagzuur produceren. Het produceren van maagzuur is namelijk een proces dat veel energie vraagt van je lichaam, wat er zoals gezegd toe kan leiden dat belangrijke mineralen (zoals ijzer) niet of nauwelijks worden opgenomen en je vermoeid wordt.

Wat te doen bij te brandend maagzuur?

Ouder worden en te veel stress zijn twee belangrijke oorzaken van te weinig maagzuur. Maar ook het regelmatig gebruiken van aspirines of andere medicijnen, (een overgevoeligheid voor) suikers of gluten of andere voedingsmiddelen en over het algemeen een tekort aan vitale bouwstoffen in het lichaam. Hieronder in willekeurige volgorde enkele tips:

  • Voeg Keltisch zeezout of sole toe aan je menu. Zout is natriumchloride, de chloride gaat naar je maagzuur.
  • Voeg zuren als appelazijn of gefermenteerde groentes zoals zuurkool toe aan je menu.
  • Eet voeding met betaïne zoals bieten, broccoli, spinazie, vis en peulvruchten. Betaïne kan je maag helpen om meer maagzuur te produceren.
  • Eet volwaardige voeding, vermijd vooral gluten en tijdelijk ook dierlijke eiwitten. Bouw de eiwitten langzaam weer op als het beter gaat.
  • Vermijd producten zoals (geraffineerde) suikers, koffie, koolzuurhoudende dranken en alcohol. Maar ook uien, chocola, pepermunt en alles waar je gevoelig voor bent.
  • Eet liever zes keer per dag een beetje dan drie keer per dag veel, eet op vaste tijdstippen.
  • Eet niet te koud of te heet en vooral niet te sterk gekruid voedsel.
  • Drink niet tijdens het eten of vlak na (binnen twee uur) het eten. Dit verdunt het maagzuur.
  • Eet niet kort voor of na een lichamelijke inspanning. Geef je lichaam eerst even rust.
  • Kauw je voedsel tot het als appelmoes is in je mond. Goed kauwen is heel belangrijk! Neem de tijd om te eten.
  • Probeer af te vallen als je echt overgewicht hebt. Draag geen knellende kleding.
  • Vermijd als het kan pijnstillers en ontstekingsremmers zoals Aspirine, Ibuprofen, Diclofenac en Naproxen. Paracetamol kan wel.
  • Probeer stress te omzeilen, eet niet op momenten van veel stress.
  • Zoek en vind ontspanning zoals wandelen, yoga of meditatie. Overvraag jezelf niet.
  • Zet het hoofdeinde van je bed wat hoger als je er ’s nachts last van hebt (of gebruik kussens)
  • Drink gemberthee of voeg verse gember toe aan je favoriete thee, gember ondersteunt je spijsverteringsstelsel.
  • Tot slot: heb je veel last neem dan bij de maaltijd een orthomoleculair Betaïne supplement waarin pepsine zit. (Gebruik je medicijnen, asperine of ibuprofen overleg dan altijd eerst met een deskundige).
  • De gouden tip voor iedereen die worstelt met maagzuurklachten: een scheutje citroensap of appelciderazijn oplossen in een glas water en opdrinken. Dit stimuleert je maagzuur. Ook een lepel rauwe havervlokken wil nog wel eens helpen bij acute klachten van terugstromend maagzuur.

Waar kun je met je klachten naar toe?

Het meest voor de hand liggende antwoord is: de huisarts. Maar zoals gezegd, zal je in 99 van de 100 gevallen maagzuurremmers worden voor geschreven. Deze maagzuurremmers verhelpen wel de symptomen (last van brandend maagzuur), maar nooit de oorzaak. Bovendien kleven er talloze – vaak ernstige – bijwerkingen aan deze medicijnen (verslaving, hart- en vaatziektes, kanker, beroerte, etc.).

Mijn advies:

informeer jezelf eerst voor je naar je huisarts gaat. Huisartsen worden betaald door de farmaceutische industrie voor de diensten die ze voor hen leveren (recepten schrijven). Of ga direct naar een therapeut of arts die niet naar de orthomoleculair arts of therapeut.

Tip: Ga eens naar en mesoloog. Dat is een arts die zowel weet heeft van de reguliere geneeskunde als van alternatieve vormen van geneeskunde (zoals orthomoleculaire geneeskunde). Of naar een osteopaat of orthomoleculaire therapeut of arts.

Een heel interessant boek als je maagzuurremmers gebruikt, is het boek Waarom maagzuur goed voor je is van Dr. Jonathan Wright. Dit boek kan je helpen om andere keuzes te maken. Patenteerbare Pillen zijn nooit de oplossing voor chronische klachten die te maken hebben met een tekort aan maagzuur. Pak de oorzaak bij de wortel aan en maak werk van je gezondheid! Jij bepaalt!

 

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen