Afgelopen vrijdag kopte het AD: ‘Kinderen zijn maar niet aan de gezonde hap te krijgen’. Wat zijn de cijfers? Maar liefst 60% (Gemiddeld) haalt het advies van het Voedingscentrum niet. Bij kinderen tussen de 10 en 12 is dat opgelopen tot 75%. Maar goed, deze ontwikkeling is natuurlijk koren op de molen van de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie. Die varen er wel bij. Blijft de vraag: Wat gaan we daar als ouders en maatschappij aan doen?

Vroeg beginnen

Als een kind 4 maanden is, ontwikkelen zich de smaakpapillen. Dat is het moment om met gezonde voeding te starten. Dat betekent: Laat de potjes in de schappen van de supermarkt staan, en maak het eten voor je kindje zelf. Ook voor de basisingredienten geldt: Koop het biologisch of teel het zelf. Vermijd producten met veel (geraffineerde) suiker of suikervervangers als sucrose fructose stroop, en andere exotische namen voor namaaksuiker.

Maak het lekker

Zorg dat het eten dat je je kindje voorzet lekker smaakt. Dat betekent ook: Neem de tijd! Proef het zelf. Dus geen grote brokken broccoli die kapot zijn gekookt. Slechts een minuut of 10 op lage temperatuur stomen (het moet wel gaar zijn). En varieer. Gebruik verse kruiden om de smaak eventueel aan te passen.

Ga shoppen

Ga op zoek naar plekken waar je voor niet al te veel geld gezonde producten (zonder pesticides, e-nummers, zoetmakers, transvetten, antibiotica en hormonen) kunt kopen. Dat is (helaas) meestal niet de supermarkt. Denk aan: Gezondheidswinkels, lokale boeren, bedrijven die het eten aan huis brengen (maar dan wel onbespoten of biologisch).

Ga boeren.

Teel je groente en fruit zelf. In je eigen tuin, neem een volkstuin of ‘leen’ een stukje grond van de gemeente.

Maak het je gemakkelijk

De supermarkt, dat is een feit, maakt hetleven gemakkelijker. Maar, en dat is ook een feit, die zorgt er ook voor dat je kind steeds ongezondere (tot ziekmakend toe) producten eet en drinkt, waar het snel aan verslaafd raakt. Naarmate hij ouder wordt, wordt het daardoor steeds moeilijker om het eetpatroonte veranderen. Want besef: Je moet concurreren met voeding die op basis van dat kriterium is gemaakt: verslavend, lang houdbaar en goedkoop. Ik heb hem al eerder genoemd: De nutribullet. Daarmee maak je snel en gemakkelijk smoothies, sappen en sauzen. Het grootste voordeel, naast dat het heerlijksmaakt, is dat je kunt variëren, waardoor je kind heel veel goede voedingsstoffen binnen krijgt. In een mum van tijd ook weer schoon.

Als je door de week weinig tijd hebt, maak dan een grote pan in het weekend. Maak daar porties van en stop die in het vriesvak.

Advies: Laat de magnetron er buiten. Dan is alle moeite voor niets geweest. Dit apparaat doodt alle voedingsstoffen.

Subsidie

Maar de grootste uitdaging blijft de overheid op de knieen te krijgen. In plaats van de grote multinationals te subsidiëren, zodat ze hun producten tegen hele lage prijzen kunnen aanbieden (is trouwens ook verslavend), zou de overheid juist de gezonde producten moeten subsidiëren. En als ik zeg ‘gezonde voeding’ bedoel ik ook echt gezonde voeding; Dus zonder synthetische toevoegingen. Ook geen producten waar op staat: ‘Duurzaam’, ‘Minder suiker’ (maar meer suikervervangers zoals aspartaam), ‘Minder vet’ (terwijl dat juist zo gezond is), en meer van dat soort kreten die ons moeten laten denken dat het product gezond is, terwijl het alleen verbloemt wat er WEL in zit.

Meer informatie: Niet Te Verteren (Bol.com, 22,50) of Gezond Oud Worden Daar Kun Je Niet Vroeg Genoeg Mee Beginnen (heelnederlandleest.nl, 5,99).

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen