SNOEP GEZOND?! ECHT NIET!

By 11 november 2017 Uncategorized No Comments

‘Snoep zou steeds gezonder zijn’, kopte het AD op 11 november, de dag dat zo’n beetje heel Nederland onder de 12 jaar langs de huizen gaat om snoep op te halen. En dat snoep zou dus ‘steeds gezonder zijn’. Nou, echt niet.

Sinds, ruw geschat, 1990 zitten we qua gezonde voeding in zwaar weer. In plaats van producten zonder industriele toevoegingen, wordt onze smaak en koopdrang steeds meer beinvloed door daarop afgestemde producten met nieuwe, vaak synthetische stoffen zoals glucose-fructosestroop, aspartaam, transvetten, glutamaat (E621, ve-tsin) en ga zo maar door. Het is vrijwel onmogelijk om productente vinden die niet een van deze bovengenoemde stoffen bevatten. En, voor de goede orde, dat wordt dus steeds erger (in plaats van beter).

Kinderen

En wie zijn daar vooral de dupe van? Het klinkt gek en onlogisch, maar het antwoord is: De kinderen! Jouw kinderen! Kinderen zijn inmiddels doelgrep #1 van de voedingsindustrie. Want ze houden nu enmaal van zoet, van snoep en van kekke namen en kleuren. Die worden dus massaal ingezet om onze kinderen zo snel mogelijk op een (geraffineerde) suiker-verslaving te zetten. Leuke bijkomstigheid: Kinderen bepalen vaak wat er thuis gegeten en gedronken wordt. Tel uit je winst, en daar is het de industrie nu eenmaal om te doen.

Hoezo gezonder?

Dus nee, van steeds gezonder snoep is geen sprake. Vooral de nieuwste merken, met de modieuste (lees: coolste) namen, zitten vol met een of meer van bovenstaande (of andere) ongezonde toevoeging, Haribo, Maoam, Look-O-Look, Jelly Beans, etc.

Alsmaar goedkoper
Dat is vooral de schuld van de supermarkten en discounters. Deze blijken  gezonde innovatie tegen te houden. Leene: ‘Productontwikkeling kost geld, maar het enige wat wij de afgelopen jaren van supermarkten te horen hebben gekregen is dat het goedkoper moet. En nóg goedkoper en nóg goedkoper’. Daar valt zelfs voor bedrijven die echt innovatief bezig zijn niet tegenop te boksen. Zo bracht Yummm het ‘verantwoorde snoepje Yuno’ op de markt. Heel innovatief, maar Yummm is inmiddels failliet.
De marge die snoepfabrikanten voorheen nog op hun eigen merken maakten, is volledig uitgehold tot op het prijsniveau van de huismerken. Snoep is alleen maar goedkoper geworden. Leene: ‘Vroeger was onze industrie goud met een platina randje en kon je een goede boterham verdienen. Dat is al lang niet meer zo.’

Zuinige zoetekauwen
Er is in Nederland dus blijkbaar geen markt meer voor lekker of bijzonder snoepgoed. Verantwoord snoep haalt het niet en kwaliteitssnoep staat onder druk. Discounters als Lidl en Action nemen een steeds groter deel van de zoetwarenmarkt over. ‘Daar gaat het toch minder om kwaliteit en gezondheid, en meer om zoveel mogelijk snoep voor zo weinig mogelijk geld, zegt Jan Harm Spijkervet, eigenaar van Holland Foodz. Is dus een verlies-verlies-situatie.

Geen goed bericht zo vlak voor de feestdagen. Voor bezorgde ouders: Zoek in de berg aan snoeptroep, waar je kind straks vast en zeker mee thuis komt, de ‘pareltjes’ er tussenuit. Dat zal sowieso al een hele toer zijn. En spoel de rest door de wc of gooi het in de vuilnisbak. Want daar doe je (de gezondheid van) je kind absoluut geen plezier mee.

Prettige feestdagen!!!!

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen