Je leven lang medicatie bij Jicht. Terecht of onterecht?

By 18 oktober 2017 Uncategorized No Comments

Steeds meer mensen krijgen Jicht, een pijnlijke ontsteking in een gewricht, meestal de grote teen of voet. De oorzaak van jicht is een te hoge urinezuurspiegel. Het aantal patiënten is de laatste jaren fors is toegenomen. Hoe komt dat? En wat kunnen we er aan doen?

Wat is de oorzaak van teveel urinezuur in je lichaam?

Aan de ene kant, krijg je te veel urinezuur binnen door de levens- en voedingsstijl: Een combinatie van (o.a.) ongezonde voeding (Rood vlees en rode wijn zijn funest voor Jicht-patiënten), te weinig beweging, overgewicht en stress.

Industriële voeding

De laatste twee, drie decennia eten we vooral industriële voeding. Dit is natuurlijke voeding die door de industrie zodanig is bewerkt dat het voldoet aan onze eisen – gemakkelijk, goedkoop, lang houdbaar en lekker (zoet) – maar helaas ook aan de eisen van de industrie: goedkoop om te maken, dus grote winsten en blije aandeelhouders.

Iedereen blij zou je zeggen. Helaas, dat ‘goedkoop om te maken’, betekent dat de industrie wat ‘natuurlijk’ is, zodanig bewerkt dat alle goede stoffen eruit zijn gehaald, en zijn vervangen door, spotgoedkopen ‘onnatuurlijke’ (synthetische) stoffen. Want ‘Natuurlijk’ valt niet te patenteren, ‘nagemaakt’ wel. En daar zit het grote geld.

Synthetische namaak-stoffen

Dus producten worden volgestopt met synthetische, ongezonde stoffen, die de industrie verkoopt door misleidende marketing, lobbying en zogenaamd wetenschappelijk onderzoek naar (1) wat wij lekker vinden (hoe ons brein reageert op bepaalde stoffen bijvoorbeeld zoet, zout en vet) en (2) daar zogenaamde wetenschappelijke conclusies aan te verbinden. Daarin worden de negatieve gevolgen weg gelaten, en alleen de voor de consument positieve gevolgen ten onrechte vermeld.

Wat blijkt bijvoorbeeld: ons brein reageert op suiker hetzelfde als op cocaïne. Kortom, het is verslavend en dat is wat de industrie wil: levenslang verslaafd. Dat vermelden ze natuurlijk niet, wel dat het product bijvoorbeeld ‘minder suiker’ (ze vermelden dan weer niet dat het om geraffineerde suiker gaat, en ook niet dat het vervangen wordt door nog slechtere alternatieven als aspartaam, glucose fructosestroop, etc.), ‘minder vet’ of ‘minder zout’.

Suiker

Suiker dus. Niet de suiker die in fruit zit, maar geraffineerde suiker. Dat is fruitsuiker die talloze behandelingen heeft ondergaan om aan de eisen van de voedingsindustrie, en aan de eisen van de consument te voldoen. En juist dat spul, dat logischerwijs in zo’n beetje alle producten zit die we in de supermarkt, het benzinestation, de voetbalkantine, kortom ongeveer overal kopen. En laat nu juist dat de belangrijkste reden zijn dat mensen steeds meer met Jicht kampen.

Medicatie

Daarnaast speelt de (synthetische) medicatie een belangrijke rol. Deze producten zijn op dezelfde leest geschoeid: medicijnen bevatten vanwege patentering (het verdienmodel van de farmaceutische industrie), nagemaakte natuurlijke stoffen. Deze synthetische medicijnen die de farmaceutische industrie verkoopt, doen niets aan de oorzaak, maar bestrijden slechts de symptomen. Waarom? Heel simpel, dan hebben ze levenslang iets aan iemand die Jicht heeft. Uitknijpen die hap.

Informatie

Verder wordt er veel, vaak tegenstrijdige, informatie over deze winstgevende ziekte verspreid. Tegenstrijdig, omdat met name de megaconcerns geen belang hebben bij de waarheid, waarom zouden ze die dan vertellen. Niet omdat het mag, maar omdat het kan. Ze zwemmen tenslotte in het geld, ze kunnen dus de beste wetenschappers, journalisten en lobbyisten betalen. Daardoor worden wij (de consument) vooral geconfronteerd met hun eigen, uiteraard gekleurde informatie.

Onafhankelijke wetenschappers, journalisten en onderzoekers lezen of horen (bijvoorbeeld op radio en tv) we wel, maar geloven we simpelweg niet. We hebben een blind vertrouwen in dokter, apotheek ziekenhuis en overheid.

Ten onrechte! Ook hier geldt: denk zelf na! En check wat ze je voorschrijven, check wie welke informatie geeft en wat zijn belangen zijn, en gebruik vooral je gezonde verstand. Goed, Jicht. Door medicatie en ongezonde, industriële voeding. De dokter zegt: medicijnen, ik zeg: gezonde voeding (natuurlijke medicijnen die niet de symptomen, maar de oorzaak aanpakken. En daarin ben ik niet de enige. Hieronder staat een rijtje met voorbeelden die voor veel mensen werken. De meeste voorbeelden kun je direct toepassen, en zorgen ook direct voor verbetering. Probeer het uit.

 Hoe voorkom je Jicht? En wat kan je doen als je een aanval krijgt?

1. Ga gezond(er) eten.

Wat funest is voor Jicht-patiënten is rood vlees. Maar ook (geraffineerde) suiker en producten met suiker zou ik laten staan. Deze suiker en de producten waar ze in zitten, zijn bovendien voor een groot deel debet aan de boven genoemde ziektes.

2. Probeer van de medicatie af te komen.

Dat is een lastige. De meeste huisartsen zullen je ten strengste afraden met de medicatie te stoppen. Meestal staan ze sowieso niet open voor natuurlijke medicijnen. Logisch, ze worden veelal betaald door de farmaceutische industrie, en ze weten niet beter. Weet wel dat deze medicijnen fikse bijwerkingen hebben. Vraag daar naar.

Onderzoek laat zien dat je het risico op een jichtaanval met maar liefst 85% kunt verlagen door te letten op je suiker inname. Dit betekent geen frisdrank, sapjes, chips, chocolade, witte rijst, wit brood etc. meer!

3. Zorg dat je een paar kilo afvalt.

Overgewicht is een enorme negatieve factor om jicht te ontwikkelen. Het goede nieuws is: als je suikerinname vermindert, val je automatisch af. Een win-winsituatie. Als je daarnaast ook meer gaat bewegen, gaat het sneller. Door te bewegen verlaten afvalstoffen door te zweten je lichaam. Lichaamsbeweging is bovendien belangrijk voor je bloedglucosespiegel en heeft een positief effect op je urinezuurspiegel.

4. Verminder urinezuur

Mix een halve limoentje met een glas water. Vitamine C is belangrijk om ophoping urinezuur tegen te gaan.

5. Eet kersen

Kersen kunnen ook helpen je urinezuurspiegel te verminderen. Tijdens een aanval is het aan te raden om je inname kersen te verhogen tot 15 – 20 stuks.

6. Eet meer ananas

Ananas remt ontstekingen. Een anti-ontsteking voedingspatroon in combinatie met minder purine is een prima remedie tegen Jicht.

7. Eet wat meer mosterd zaad.

Mosterd zaad bevat veel magnesium en selenium. Deze twee mineralen gaan ontstekingen tegen en bevorderen de bloedcirculatie.

8. Alkaliseer je lichaam.

Alkaliseren betekent je lichaam minder ‘zuur’ maken. De ph-waarde meet hoe zuur je lichaam is, ligt dat onder de 6,8 kom je in de gevarenzone, zit het rond of boven de 7,2 is het goed. Het peil daalt door ons slechte eetpatroon, en stijgt door gezonde voeding. Daardoor verlaat de urinezuur sneller je lichaam. Een goede tip is om daarvoor zuiveringszout te gebruiken in oplosbare tabletten. Overleg wel even met je arts als je ook last hebt van hoge bloeddruk .

9. Drink veel water!

Drink tenminste 1.5 – 2 liter water per dag. Of neem twee tot drie keer per dag een glas water met een theelepel Appel Cider Azijn. Volgens earthclinic.com is ACA één van de meest effectieve natuurlijke remedies om jichtaanvallen te voorkomen. Water verdunt aan de ene kant urinezuur, en voert afvalstoffen

10. Vermijd fructose.

Naast minder geraffineerde suiker eten, is het extra belangrijk om fructose zoveel mogelijk te vermijden. Er is een direct verband tussen fructose en een verhoging van urinezuur in je lichaam. Kies voor fruit die relatief laag is in de hoeveelheid natuurlijke suikers. En check de ingrediëntenlijst op de producten uit de supermarkt.

11. Neem Collodiaal Zilverwater.

Dat vermindert of voorkomt een jichtaanval. Verkrijgbaar in (o.a.) de biologische winkel.

12. Een a twee eetlepels wijnazijn in een half glas water.

Ook daarvan zeggen veel mensen dat ze er baat bij hebben.

13. Acupunctuur

Stimuleert het lichaam om meer zuur te verwijderen.

Mijn conclusie is: Als je van de jicht af wil…

1. Ga gezonder eten:

Wel: (biologische) groente en fruit, onbewerkte (biologische) producten, veel (bron-, of gefilterd water en meer beweging.

Niet: Geraffineerde (witte) suiker en producten waar dat in is verwerkt, alle synthetische vervangers (aspartaam, glucose fructosestroop, etc.), transvet, keukenzout (alternatief: Himalaya oerzout), wit meel en rood vlees. En minderen met dierlijke producten, koffie en alcohol (vooral rode wijn).

2. Ga meer bewegen.

3. Bouw synthetische medicatie af, en vervang deze door natuurlijke medicijnen (zie boven).

Heb je hier iets aan, laat het mij, of iemand anders, weten.

Voor meer info: Niet Te Verteren (verkrijgbaar bij bol.com) en Gezond Oud Worden, Daar Kun Je Niet Vroeg Genoeg Mee Beginnen (verkrijgbaar bij heelnederlandleest.nl

 

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen