Een (te) hoog cholesterolgehalte, wat doe je er tegen?

By 28 september 2017 Uncategorized No Comments

Afgelopen week had ik de eerste consult bij mijn nieuwe huisarts. Mijn bloedwaarden waren ‘voortreffelijk’ met, zo op het eerste gezicht alleen te hoge waarden van mijn cholesterol-gehalte (LDL was 3.9, 1.4 boven de grens). Eigenlijk zou ze me statines moeten voorschrijven, maar dat deedze niet. Na verhalen van haar patienten over deze medicijnen, heeft ze ze zelf uitgeprobeerd. En inderdaad ze werd er vergeetachtig van, en stopte na 3 dagen. Hieronder een filmpje en het verhaal over waarheid en leugens over cholesterol.

 

Statines (cholesterolremmers, cholesterolverlagers, cholesterol verlagende medicijnen) worden zwaar gepromoot, gebruikt door miljoenen mensen en zijn één van de meest voorgeschreven medicijnen. Medische autoriteiten claimen dat statines het risico op hartziekten en beroertes verkleinen, omdat ze ‘slechte’ LDL cholesterol verlagen. Dit wordt weerlegd door onafhankelijke onderzoeken en statistieken.. Lipoproteïnen LDL, HDL en VLDL

Maar wat is dat eigenlijk, cholesterol? Cholesterol is de belangrijkste bouwsteen voor de celmembranen en hormonen zoals oestrogeen en testosteron. Best belangrijk dus. Toch heeft cholesterol een slecht imago. Dat komt omdat we te weinig kennis van zaken hebben, en teveel vertrouwen op wat onze huisarts ons voorschrijft. Dat is jammer, want ook die hebben doorgaans weinig kennis van zaken als het om voeding (natuurlijke medicijnen) gaat, en doen wat hen is voorgeschreven toen ze hun diploma haalden: volg de richtlijnen. En denk daar verder niet heel erg over na. Want de huisarts is een heel belangrijk radertje in de motor van de farmaceutische industrie en die heeft maar een belang: zoveel mogelijk winst, dus tevreden aandeelhouders. Jouw gezondheid komt daar mijlenver achteraan.

Nu het hele verhaal: Cholesterol is een stof die we niet kunnen missen! Het wordt voor 80% door ons eigen lichaam (de lever) aangemaakt, en 20% krijgen we binnen via de voeding. Hoe kun je zien/weten dat je cholesterol in orde is? Daarbij spelen drie waarden een belangrijke rol: ten eerste natuurlijk de algemene cholesterol-waarde (5 is prima, meer wordt steeds gevaarlijker), LDL (‘slechte’) en HDL (‘goede’). Alles hangt af van de verhouding tussen LDL en HDL. Iemand met een relatief hoge totale cholesterolwaarde kan zelfs prima gezond zijn door een hogere HDL waarde in het bloed. Zelfs iemand met een totale cholesterol van 5 kan in de gevarenzone zitten door een te hoge LDL verhouding ten opzichte van HDL.

 

Risico’s

Wat zijn de risico’s als je boven de 5 komt? Nou, die zijn niet misselijk. Het belangrijkste risico van een te hoog cholesterolgehalte is (ernstige) problemen met het hart en de bloedvaten, waardoor je van het ene op het andere moment kunt sterven aan een hartaanval of beroerte. Dit is inmiddels de tweede doodsoorzaak van ons land. Aangezien we geen cholesterol-meter om onze pols hebben, moet je vooral letten op: kortademigheid, erectie problemen, minder energie, hartkloppingen en verminderde eetlust. Maar er is nog een belangrijk risico: medicatie. Volgens de autoriteiten moet een huisarts statines voorschrijven als je DLD boven de 2,5 komt. Behalve dat dat gezien wat ik zojuist vertelde gedeeltelijk onzin is (er is meestal niets aan de hand als je 3 of 4 hebt, omdat zoals gezegd het gaat om de verhouding tussen LDL en HDL), toch is de dokter verplicht je statines voor te schrijven. Maar…, deze medicijnen hebben vreselijke bijwerkingen: geheugenverlies (op langere termijn dementie en Pakinson), maar ook kanker. Daar zou ik pas aan beginnen als de cijfers dramatisch zijn.

 

Statines

Wereldwijd bedraagt de omzet van statines meer dan 29 miljard (!) dollar. De farmaceutische industrie heeft geen last van gewetenswroeging, in tegendeel die gaan letterlijk over lijken. Op de bijsluiter staan bijvoorbeeld de volgende bijwerkingen:

Verstopping, winderigheid, verstoorde spijsvertering, misselijkheid, diarree, gebrek aan eetlust, braken, tekort aan bloedplaatjes, trombocytopenie, minder weerstand. haaruitval, verstoring glucosespiegel, ontsteking van de alvleesklier, slapeloosheid, geheugenverlies, hoofdpijn, duizeligheid, jeuk, pijn aan armen en benen door zenuwaandoeningen (perifere neuropathie, hepatitis gepaard gaande met geelzucht, huiduitslag, galbulten, allergische reacties, ademhalingsmoeilijkheden, spier- en gewrichtspijn, spieraandoeningen, afbraak van spierweefsel gepaard gaande met spierkrampen, koorts en roodbruine verkleuring van de urine, impotentie, algemene lichaamszwakte, pijn op de borst, rugpijn, vochtophoping in armen en benen, gewichtstoename en verhoogde kans op diabetes.

 

Het risico verkleinen

Wat kun je er zelf aan doen? Veel! Om te beginnen zou ik in plaats van statines kiezen voor een natuurlijke geneesmiddel: rode rijstpil. Dit middel is zonder voorschrift te krijgen in gezondheidswinkels. Dit natuurlijke medicijn kost slechts 12 cent per pil (eenmaal daags), levert direct resultaat op en heeft geen bijwerkingen. Daarnaast zou ik (slecht) vet (denk aan fastfood, de snelle hap en kant-en-klaar maaltijden), (geraffineerde) suiker, vlees en zuivel inruilen voor (liefst onbespoten) groente en fruit (varieer daarin) en (biologische) vis.

Dus bijvoorbeeld elke dag drie keer een (liefst verschillend) stuk fruit en drie porties verschillende groente is een goed begin. Ook het stoppen met chips en andere producten met bewerkte stoffen is belangrijk voor het verlagen van je cholesterol.

 

Beweging

Als je weinig beweegt, zou ik dat meer gaan doen. Denk daarbij aan simpele dingen als de fiets in plaats van de auto, wandelen, de trap in plaats van de lift, etc., maar je kunt natuurlijk ook een paar keer per week (rustig) gaan hardlopen, op een sport, of naar de sportschool gaan. Een combinatie van kracht- en cardiotraining is het beste om cholesterol te verminderen.

Conclusie: Laat de statines links liggen, en ga voor natuurlijke medicijnen. Neem, indien nodig, rode rijstpillen, stap van een ongezond eetpatroon over op gezonde – onbewerkte – voeding (dus zonder geraffineerde suiker en zout, trans-, of onverzadigd vet) en houd je gezondheid in eigen hand. Dan leef je gezonder, loop je veel minder risico en is het leven nog goedkoper ook.

 

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen