Wat hebben gezonde darmen met zeewier te maken?

Onlangs maakte onderzoeksbureau iVox de resultaten bekend van het kleinschalige onderzoek naar darmklachten bij Nederlanders. Duizend mensen werden ondervraagd naar eventuele problemen met de darmen. De resultaten zijn ronduit schokkend. <!–more–>

Dat de darmen een belangrijke graadmeter zijn voor de algemene gezondheid zijn, is al hoog en breed wetenschappelijk onderzocht en beschreven. Een groot deel van ons immuunsysteem bevindt zich ten slotte in onze darmen.

Resultaten:

Ruim 60% van de ondervraagden gaf aan regelmatig last van spijsverteringsproblemen te hebben. 75% Van die mensen neemt deze klachten niet of nauwelijks serieus. Dus slechts 25% maakt zich zorgen. Maar wat zijn mogelijke oorzaken en oplossingen bij deze darmklachten?

Voeding:

Het zal je niet verbazen dat de hoofdoorzaak van deze klachten ongezonde voeding is. Dat meer dan de helft van alle Nederlanders anno 2017 last heeft van hun darmen, valt mede daardoor te verklaren: Ons voedingspatroon is radicaal veranderd. Aten we vijftig jaar geleden nog grotendeels puur natuur (biologisch), inmiddels eten we vooral producten opgebouwd uit spotgoedkope (synthetische), in een laboratorium ontwikkelde stoffen; de meeste groenten en fruit in de supermarkt bevat bestrijdingsmiddelen, vlees zit vol hormonen, e-nummers, zware metalen en antibiotica, en vrijwel alle andere producten bevatten geraffineerde suiker, suikervervangers, gif en slechte e-nummers. Al deze stoffen hebben een ding gemeen: ze hebben een negatieve invloed op de samenstelling van onze darmflora.

Hoe komt dat?

Hoe kan het dat we bijna ongemerkt van gezond naar ongezond zijn gegaan? Dat heeft te maken met gemakzucht en (onterecht) vertrouwen in de supermarkt en de overheid. We kunnen niet geloven dat deze partijen liegen en bedriegen. De gemaksvoeding met een lage nutritionele waarde scheelt ons tijd, maar kost ons onze gezondheid. Aangezien ons lichaam is ingesteld op oer-voeding en niet op bewerkte voeding uit een fabriek, sterven onze goede bacteriën in de darmen af, waardoor de ziekmakende bacteriën vrij spel hebben. Dat tast dus ons immuunsysteem aan, en daardoor worden we eerder, langer en ernstiger ziek. Als we langdurig verkouden zijn, moeten er al alarmbelletjes gaan rinkelen…

Hoe krijg je de darmen gezond?

De Griekse grondlegger van de westerse geneeskunde, Hippocrates, zei het al vele eeuwen geleden: De dood huist in de darmen. De basis van onze gezondheid begint bij gezonde darmen. Maak de darmen ziek en het hele lichaam zal volgen.

Een belangrijke sleutel voor onze gezondheid ligt dus in het gezond houden van de darmbacteriën. De meeste diëten richten zich wat dat betreft op het helen van de dunne darm. Hoewel in de dikke darm duizenden soorten micro-organismen leven die onze gezondheid in grote mate beïnvloeden, wordt dit orgaan vaak over het hoofd gezien. Maar deze darmbacteriën produceren slijmstoffen die de darm beschermen. Ook produceren ze vetten die als voeding dienen voor andere darmbacteriën. Interessant is ook dat deze darmculturen vele vitaminen produceren, zoals vitamine K.

Dunne versus dikke darm

De dunne darm is ontzettend belangrijk, want wanneer deze ziek wordt en lekt, kunnen verkeerde voedingsstoffen in het bloed komen. Zo kunnen ontstekingen, huidklachten en auto-immuunziekten optreden.

In het lichaam wordt ongeveer 90 tot 95% van de serotonine, een feelgood stofje, in de darmen gemaakt. Een tekort aan deze stof kan zorgen voor depressiviteit, lusteloosheid en vermoeidheid. Een ongezonde darm kan zo de werking van de hersenen eveneens negatief beïnvloeden.

Tarwe

In geval van darmklachten tasten de meeste artsen nog in het duister. Niet zo vreemd, want de meeste artsen kunnen je alleen iets vertellen over synthetische medicijnen, en niets over gezonde voeding, terwijl daar juist de oplossing gevonden zou moeten worden.

Gemiddeld bestaat 80% van wat we eten uit slechts 10 voedselsoorten, met op nummer één… geraffineerde tarwe! Voor de goede orde: oer-tarwe levert geen problemen op (dat is zelfs super gezond), maar de laatste twintig jaar wordt het grootste gedeelte van ons brood gemaakt van deze geraffineerde tarwe. Door het raffinageproces – kortweg gezegd: het goede eruit en het slechte erin – is tarwe een van de belangrijkste ziekmakers geworden. Dat is puur zetmeel, wat niets anders is dan glucose. Deze glucose komt vrij in de darmen en voedt de verkeerde darmbacteriën, zoals Candida. Tarwe zit in heel veel (supermarkt)producten, zoals brood, pasta, couscous, ontbijtkoek, evergreen, crackers, soep, koek, snoep en nog veel meer. In tarwe zitten ook nog eens gluten, wat voor veel mensen met een glutenintolerantie problemen geeft bij de spijsvertering.

Wat kunnen we er dan aan doen? Om te beginnen: schrap al producten waarin geraffineerde tarwe en suiker zit uit je eetpatroon. Eet in plaats daarvan producten gemaakt van oer-tarwe (te verkrijgen in biologische winkels op biologische markten, etc.), zodat je gezonde vezels binnen krijgt (die zijn uit de geraffineerde soort verwijderd), groente en fruit (bespoten in de supermarkt en onbespoten in de biologische winkel) en vezels. Deze bestaan uit gezonde essentiële suikers zoals mannose, fucose en ribose.

Andere gezonde alternatieven

Zeewier en paddenstoelen zoals shiitake bevatten ook veel essentiële suikers die onder andere de darmbacteriën voeden. In zeewier zitten extreem veel voedingsstoffen zoals jodium, ijzer en omega 3. Inmiddels kun je pasta uit de supermarkt ook al in tig gezonde variaties – van zeewier, quinoa, haver, etc. – krijgen in biologische en gezondheidswinkels.

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen