Zoals trouwe lezers van mijn blog weten heb ik een Barrett-slokdarm. Dat betekent dat de ‘bekleding’ van mijn slokdarm aan het einde – vanaf de mond gezien, vlak voor de maag – door maagzuur is veranderd. In het ergste geval kan het leiden tot slokdarmkanker. Al jaren (zo’n dertien) geleden werd mij op he hart gedrukt vooral Pantaprosol te gebruiken, en dat de rest van mijn leven. Zoals jullie allemaal weten ben ik niet zo van de synthetische lichaamsvreemde stoffen in mijn lichaam.

Die liefde werd nog meer bekoeld toen ik las wat – behalve het feit dat we maagzuur nodig hebben, om de gezonde stoffen optimaal uit onze voeding te halen zodat we daar het meeste voordeel van hebben – deze kleine pilletjes voor bijwerkingen hebben. Gaandeweg kwamen daar steeds meer negatieve effecten bij, o.a. (veel) grotere kans op hart- en vaatziektes, maar de klap op de vuurpijl kwam met een Deens onderzoek dat vier maagzuurremmers had onderzocht op de relatie met de kans op een beroerte, die was bij Pantaprosol maar liefst 96%!!! groter.
Nu was ik al een paar jaar geleden begonnen met het afbouwen van deze, in mijn ogen, levensgevaarlijke drugs, en het zoeken van gezondere alternatieven. Zo stuitte ik onlangs op een biologisch maagzuurmedicijn: Iberogast. Twintig druppels een uur na elke maaltijd. Dat bevalt super. En geen mogelijke bijwerkingen.

Huisarts
Maar afgelopen week had ik een van mijn zeldzame afspraken met mijn dokter; jeuk in mijn oor was de aanleiding. Maar dat terzijde. Ik confronteerde hem en passant met het Deense onderzoek (hij was degene die me op het hart had gedrukt om Pantaprosol dagelijks te gebruiken, de rest van mijn leven. Hij weersprak de conclusie van het Deens onderzoek met klem: er is slechts een heel klein risico op een beroerte, niet in verhouding staande tot slokdarmkanker. Toen ik daar tegenin bracht dat ik vrijwel geen last meer had van het maagzuur, zei hij: ‘Maar dat merk je niet’.
Hoewel mijn vertrouwen in de stand van de gezondheidszorg in Nederland tot een dieptepunt is gedaald, en ik zeker niet van plan was om zijn raad op te volgen, was ik wel een beetje van slag. Stel dat hij gelijk heeft…
Maar goed, die pillen weer gaan slikken was, zoals gezegd, geen optie. Inmiddels heb ik mijn regime teneinde zo weinig mogelijk last te hebben, aangescherpt (zie onderstaande tips) en slik ik braaf mijn portie Iberogast.

10 (andere) super tips om van brandend maagzuur af te komen

Bij deze dus 10 simpele aanpassingen in je leefstijl om brandend maagzuur te voorkomen en verhelpen.

Tip 1: Zorg dat je borst hoger is dan je buik
Overdag is dat niet zo’n probleem, maar de meeste mensen krijgen vooral last tijdens het slapen. Een simpele manier is om je bed een klein stukje te verhogen (bijvoorbeeld door blokjes onder de poten te plaatsen. Hierdoor wordt je slokdarm minder belast en heb je minder last van zuurbranden tijdens de slaap.
Tip 1b: Ga niet met een volle maag slapen. Het is beter om tenminste een paar uur voordat je gaat slapen geen maaltijd meer te nuttigen.

Tip 2: Eet in kleine porties
Veruit de meeste brandend maagzuurklachten worden veroorzaakt doordat de maag het (vaak – en veel – ongezonde) voedsel niet goed kan verteren.
Het beste is om ongeveer 5 kleine, maar gezonde maaltijden per dag te nemen, die vooral bestaan uit (biologische) groente en fruit, en veel water.

Tip 3: geen water drinken tijdens het eten
Als je iets drinkt tijdens het eten neemt het volume in de maag enorm toe.
Je lichaam anticipeert hierop door meer maagsap te produceren waardoor je eerder last krijgt van zuurbranden. Hierdoor wordt er weer meer druk uitgeoefend op je slokdarm sfincter (klepje tussen de maag en slokdarm). Het beste is dan ook om voor en na elke maaltijd te drinken, maar niet tijdens het eten!

Tip 4: Neem je tijd en goed kauwen
Aanbevolen wordt om tenminste 25 keer te kauwen voordat je je voeding doorslikt. Vergeet niet dat de spijsvertering al in je mond begint waarbij bepaalde enzymen (afhankelijk van het voedingsmiddel) via speeksel vrijgelaten worden. Dit allemaal om de spijsvertering te ondersteunen.
Wanneer je dus langer kauwt hebben de enzymen meer tijd om de voedingsmiddelen af te breken.

Tip 5: uitbuiken na het eten
Nog een goede tip is om na het eten (zelfs van een kleine maaltijd) even rustig aan te doen. Het is veel beter om niet druk te gaan bewegen of voorover buigen nadat je gegeten hebt. Een kleine wandeling maken is overigens wel bevorderlijk voor de spijsvertering, hierdoor kan de spijsbrij eenvoudiger de spijsverteringsorganen passeren.

Tip: 6 lichaamsbeweging
Tenminste 30 minuten per dag – rustige- lichaamsbeweging is goed voor je gezondheid en natuurlijk spijsvertering.

Tip: 7 oppassen met stress
Het probleem met negatieve stress is dat je lichaam in een vlucht of vecht status terecht komt. Het gevolg is dat langdurig negatieve stress je systeem serieus kan beschadigen. Vandaar dat een goede antistress management absoluut een aanrader is, helemaal als je last hebt van brandend maagzuur.
Daarbij kunnen ongezonde gewoontes optreden zoals veel eten, roken, drinken die allemaal een negatief effect op je zuurbranden hebben.

Tip 8: ongezonde gewoontes aanpakken
Roken en overmatig veel alcohol en frisdrank drinken leidt tot meer zuurbranden. Vandaar dat je deze gezonde gewoontes moet gaan vervangen met gezonder varianten.

Tip 9: afvallen
Mensen met overgewicht hebben veel meer last van zuurbranden. Gelukkig zal kleinere porties er alleen al voor zorgen dat je de overtollige kilo’s kwijtraakt.

Tip 10: Stap voor stap
Alle tips in één keer proberen op te volgen is niet realistisch en kan zelfs heel frustrerend werken. Afhankelijk van je situatie is een aanpassing aan je bed en kleinere porties eten een goed startpunt.

Nog 1 ding
Door gezonder te gaan leven, meer bewegen en bekende maagzuur prikkels te vermijden zet je een grote stap naar herstel. Daarbij los je niet alleen je brandend maagzuurprobleem op, maar krijg je een compleet gezondere leefstijl met meer energie en vitaliteit!

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen