In vier dagen twee kilo kwijt!!!


De afgelopen week – maandag tot vrijdag – heb ik ge-detoxt. Dankzij mijn nutribullet was dat een fluitje van een cent. Elke ochtend maakte ik een smoothy van fruit: vers (blauwe bessen, aardbijen, appel, peer, mandarijn, citroen en abrikoos), en ingevroren (mix en bessen), plus kurkuma (vers), zwarte peper en olijfolie. Dat, gemengd met kokoswater, vitamine water (diverse smaken) en Kefir (probiotica), varieerde ik per dag. En ’s avonds eigenlijk hetzelfde ritueel, maar dan met groentes. In die vier dagen raakte ik twee kilo kwijt, en voelde me weer top. Wat is dat precies een detox-kuur, wanneer is dat slim om te doen, wat kun je er mee bereiken, etc.

Waarom zou je een detox kuur volgen?
Om te beginnen wil ik een paar misverstanden uit de weg ruimen: een detox is niet alleen iets voor vrouwen. Hoewel de titel anders suggereert, en het dus absoluut zichtbaar resultaat geeft, zijn er meer, en misschien wel belangrijkere redenen, om zo nu en dan een detox te doen.
Een detox levert je veel op: meer energie, een jongere huid, helpt het je af te kicken van suiker – daarom heb je na een detox-kuur minder trek – maar vooral ontdoet het je lichaam van giftige stoffen.

Waarom is dat zo belangrijk voor je gezondheid?
We leven in een wereld en tijd waarin je giftige stoffen niet alleen in je voedsel tegen komt, maar ook in schoonmaakmiddelen, parfum, luchtverfrissers, wc-blokjes, schoonmaakmiddelen, en ga zo maar door. We zijn als maatschappij verslaafd geraakt aan voedingsstoffen die lekker zijn, en aan middelen die ons mooi maken, en lekker doen ruiken, middelen die ons beter maken (medicijnen) en aan middelen die ons huis schoonmaken en het lekke doen ruiken, maar die ons lichaam ziek maken. Al dat spul is synthetisch (itt natuurlijk) en zeer slecht voor onze gezondheid. Deze giffen worden niet door het lichaam verwijderd, maar stapelen zich op rond onze belangrijkste organen. Dat leidt niet alleen tot zo’n koddige bierbuik, maar ook tot allerlei gezondheidsklachten.

Afvallen met een Detox kuur?
Detoxen doe je dus vooral om je lichaam te ontdoen van schadelijke stoffen en je gezondheid te verbeteren. Maar, zoals gezegd, zonder daar iets extra’s voor te doen, val je ook ongeveer een kilo per dag af. Maar omdat dit voornamelijk vocht is, zit je, als je oude eetpatroon weer oppakt, zo weer op je oude gewicht. Wat kun je daar aan doen?
Drie dingen: (1) gezond (en niet te veel) eten. Denk daarbij aan natuurlijke producten waar niets aan, in of op zit wat slecht voor je is (e-nummers, synthetische stoffen, etc.), (2) per maand een paar dagen inlassen waarop je detoxt (alleen gezonde smoothies), en (3) idealiter meer bewegen.

Wat zijn populaire detox kuren?
Er zijn verschillende detox programma’s die je kunt volgen. Hier een aantal opties voor vasten of detoxen:

5:2 Vastendieet: Dit betekent dat je twee dagen per week gaat vasten. Op deze dagen krijg je maar heel weinig calorieën binnen. De rest van de week gewoon eten zoals je gewend bent.

Sapvasten: Je drinkt 5 dagen lang alleen sappen van groente, fruit en kruiden. Maximaal 4 per dag. Dus geen vast voedsel. Je kunt de smoothies zelf maken in een blender. Een andere optie is om sappen te kopen (kant en klaar bij de natuurvoedingswinkel) Je kunt dit dieet ondersteunen door het gebruik van spirulina tabletten en lijnzaad olie. Drink groene thee en veel water tijdens het sapvasten.

‘One meal a day’: Je eet slechts een maaltijd per dag, meestal om 15.00 uur. Voor de rest van de dag eet je niets. Je drinkt slechts water, thee en koffie zonder suiker of melk. Je kunt deze vorm van vasten altijd doen, of een aantal dagen per week.

Tip: Chlorella en spirulina helpen je lichaam daarbij. Beiden hebben een reinigende werking en filteren schadelijke stoffen uit het lichaam.

Wanneer doe je een Detox-kuur?
Als je wilt gaan afvallen (bijvoorbeeld nu, in het voorjaar), of als jouw afval-programma niets meer oplevert, maar vooral als je last krijgt/hebt van lichamelijke klachten, zoals chronische verstopping, diarree, buikpijn, vermoeidheid, lusteloosheid, vaak of langdurig verkouden, pijnlijke spieren of gewrichten, snel chagrijnig of prikkelbaar, licht depressief of ongemotiveerd, etc.

Aanraders: verse kruiden en specerijen.
Om het proces te versterken kun je verse kruiden – overigens kun je deze kruiden sowieso regelmatig toevoegen aan je dagelijkse smoothie – en specerijen gebruiken. Ook deze kun je gewoon in je nutribullet gooien en mee malen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan: Koriander, peterselie (dit is goed voor de werking van je nieren, die een belangrijke rol spelen bij het ontgiften van jouw lichaam), kurkuma (anti-kanker en ontstekingsremmend), citroensap en zwarte peper; Dit is goed voor je lever!

Vezels!
Vezels helpen je darmen schoon te houden. Groenten en fruit bevatten van nature veel vezels. Sommige soorten zoals advocado’s, artisjokken, frambozen en sinaasappels bevatten extra veel voedingsvezels, maar ook in zaden en pitten zitten vezels. Verder kun je lijnzaad en chia zaad toevoegen aan je voeding (of smoothies). Als je je smoothie drinkt en je proeft nog stukjes fruit of groente, kauw dan je smoothie, zodat je lichaam de vezels beter op kan nemen!

Drinken
Wat kun je drinken om je lichaam te ontgiften? Water helpt je lichaam bij het afvoeren van gifstoffen. Dus drink daarom tijdens je detox (maar sowieso) altijd voldoende water. Ook groene thee is een aanrader. Het is rijk aan anti-oxidanten en werkt ontgiftend voor de lever. Verder is kruidenthee een goede ontgifter. Je koopt het in de natuurvoedingswinkel.

Eind goed, al goed
Als je doorgaans industriële voeding tot je neemt, is het aan te raden om eerst langzaam af te bouwen. Als je in dat geval zonder voorbereiding begint, kun je namelijk last krijgen van hoofdpijn en misselijkheid. Hieronder een voorbeeld van een goede afbouw:

Dag 1: geen vlees, vis, eieren, kaas of vleeswaren. Geen zoete- of hartige tussendoortjes. Geen brood, rijst en pasta.
Dag 2: Laat nu ook cafeïne, alcohol staan. Geen in vet- of olie gebakken producten.
Dag 3: Ga over op twee maaltijden en eet ongeveer de helft van wat je doorgaans eet. Geen zuivel. Eet alleen groenten en fruit.

Het is daarnaast goed om na de detox niet direct weer je oude – ongezonde – leefstijl op te pakken, want dan is alles voor niets geweest. Dus gebruik de detox ook als een nieuw begin en houd die manier van eten dan ook vol. Dat houdt in dat je de dagen na de detox weliswaar weer vast gaat eten, maar idealiter bestaan de maaltijden dan uit kleinere porties, maar ook en vooral uit gezonde – het liefst zoveel mogelijk biologische – producten.

Timing
Wanneer kun je het beste vasten? Kies een moment waarop het jou het beste uitkomt: bijvoorbeeld als je vrij bent van je werk, een rustige periode (zonder stress), met weinig (eet)afspraken. Verder dragen meditatie, wandelen en regelmatig 30 minuten verplicht relaxen bij tot een goed resultaat.

Volhouden of afhaken?
Twee gouden tips om het vol te houden:

1. Ga slim om met dagen tellen. Stel je voor, je bent op dag 2 en je hebt het even zwaar. Zeg dan niet tegen jezelf, ik hoef nog maar 5 dagen… In plaats hiervan, zeg je: “Ik heb al bijna twee dagen erop zitten en ben bijna op de helft”. Als je over de helft bent, dan is het verstandig om te zeggen, even volhouden ik hoef nog maar 2 dagen.

2. Maak kleine stapjes. Op zware momenten ga je denken aan opgeven. Dan is het uitermate belangrijk om kleine stapjes te maken. Zeg tegen jezelf: “Ik hou het vandaag nog vol, morgen kan ik eventueel stoppen”. Maak altijd de dag af. Je zult zien dat je de volgende ochtend weer heerlijk voelt. Dit geeft je de motivatie om door te gaan.

Voor (nog) meer informatie over wat echt gezond is, kun je kijken op nietteverteren.nl. dan wel in mijn (zak)boekje Gezond Oud Worden, verkrijgbaar op helnederlandschrijft.nl

Succes!!!

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen