Bloggers laten zich voor het karretje van Unilever spannen!


De middelen die de voedingsindustrie tot haar beschikking heeft om ons voor het lapje te houden, zijn legio (zie nietteverteren.nl), maar inmiddels hebben ze een nieuwe groep voor hun karretje weten te spannen (zie onderstaande blog van Juglen Zwaan, iemand die ik hoog heb zitten). Een reden temeer om je als consument te verdiepen in wie de blogger is van wie jij ‘goede raad’ aanneemt. De risicico’s zijn namelijk levensgroot. Ook daarover kun je (vrijwel) alles lezen op nietteverteren.nl (zie bijvoorbeeld de blog van vorige week), en in Gezond Oud Worden (te verkrijgen voor 5,99 op heelnederlandschrijft.nl).

‘De afgelopen week kwam aan het licht dat Unilever tegenwoordig bloggers betaalt om margarine de hemel in te prijzen. De verkoopcijfers van margarine dalen al enige jaren, nu consumenten zich bewust worden dat het een nepboter is met geraffineerde en synthetische ingrediënten. In de strijd dit verlies op te vangen ontvangen sommige bloggers nu geld om het tij te doen keren.

Bloggen is een tijdrovende bezigheid. Er gaan soms dagen zitten in het researchen voor één artikel. Ondertussen stromen de mailtjes met vragen binnen. Ook op social media komen er vele vragen binnen. Eigenlijk kan een blogger er geen baan naast hebben, want bloggen is meer dan een fulltimebaan op zich. Toch moet de schoorsteen roken, want iedereen krijgt aan het einde van de maand de nodige rekeningen op de deurmat. Dat sommige bloggers wel erg creatief worden blijkt wel uit het volgende. Blogger Jelmer de Boer raadt nu opeens Coca Cola Zero met aspartaam aan. De Hippe Vegetariër noemt ontbijten met plantaardige margarine van Unilever ‘ontbijten zoals een koning’. De blog I Love Health maakt er geen geheim van geld te ontvangen voor de blogs, zoals deze over margarine.

Het bedrijf dat vele bloggers voor het Unileverkarretje weet te spannen is AdFactor. Ik heb daar zelf ook eens aan tafel gezeten om de mogelijkheden te bespreken. De voorwaarden die gesteld werden, waren voor mij absoluut onacceptabel. Daarom zijn we blij met een eigen webshop en kunnen we echt volledig onafhankelijk blijven.

In de blog van I Love Health wordt beweerd dat margarine louter bestaat uit zonnebloemolie, koolzaadolie en lijnzaadolie. Het klinkt zo gezond, al die plantaardige ingrediënten op een rij. Verzwegen wordt dat deze oliën helemaal zijn platgeraffineerd:
Sportief is dat ze inderdaad toegeven dat margarine één molecuul van plastic verwijderd is. Eigenlijk is het geen molecuul, maar een element. Nu kan een verschil van één element een verschil zijn van dag en nacht, dus dat zegt niks over de gezondheidswaarde.

Al eerder noemden we dat consumenten bedrogen worden met de Kokosolie Becel, omdat deze in werkelijkheid slechts 5% kokosolie bevat. Dit soort margarines bevat ook mono- en diglyceriden van vetzuren. Dit is eigenlijk E471 en krijgt in het zwarte e-nummerboekje de kleurcode rood, dat absoluut vermijden betekent. Ook zit er citroenzuur in, waarvan ik me afvraag hoe natuurlijk dit is. Citroenzuur komt meestal niet uit fruit, maar wordt gemaakt via een chemisch proces met een genetisch gemanipuleerde schimmel. Daarbij zijn volgens de laatste inzichten de geraffineerde omega 6-vetzuren zoals die in margarine voorkomen minder gezond dan de onbewerkte zoals ze in de natuur te vinden zijn.

Kennelijk gelooft Unilever zelf ook niet meer in hun producten, want volgens de laatste geruchten staat hun margarinedivisie te koop. Jarenlang heeft er in margarines bijzonder veel transvet gezeten. Hiervan is bewezen dat ze cardiovasculaire ziektes in de hand werken. Wie weet wat er nu nog meer in zit wat ongezond is en waar we later pas achter komen. Waarschijnlijk is het mogelijk kankerverwekkende 3-MCPD de volgende boeman. Ik houd het daarom vooralsnog op roomboter, kokosolie en onbewerkte olijfolie. Ik geloof meer in de natuur dan in een chemicus.

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen