(Geraffineerde) suiker verzwakt je immuunsysteem!

Vorige week las ik een artikel waarin de suikerindustrie aangaf dat al dat gedoe om suiker sterk overdreven is. Het maakt allemaal geen donder uit of je nu geraffineerde suiker inneemt, of natuurlijke suiker, suiker uit fruit bijvoorbeeld. Het lijken de laatste stuiptrekkingen, want hoe je het wendt of keert geraffineerde suiker en tientallen synthetische zoetmakers zijn super slecht voor je lijn, maar ook voor je gezondheid. Hoe ze ook kontdraaien wij, de consument, weten inmiddels beter.

Omkoopschandaal
Dat was vijftig, zestig jaar geleden wel anders. Want nog niet zo lang geleden is aan het licht gekomen dat de suikerindustrie in de jaren 60 onderzoekers heeft betaald om vet in een kwaad daglicht te stellen, en niet suiker. Via deze tactiek is de relatie tussen suiker en hart- en vaatziekten op de achtergrond geraakt, omdat de discussie toen vooral ging over verzadigd vet en cholesterol. Hierdoor is ten koste van onze gezondheid veel geld verdiend. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Om te beginnen was het toen nog niet zo, of in ieder geval niet zichtbaar, dat de industrie onderzoeken sponsorde, dat was een rol die weg gelegd was voor de overheid. De financierende rol van de suikerlobby in de betreffende onderzoeken is dan ook geheel verzwegen. Pas zo’n 50 jaar later kwam deze naar buiten.

Weerwoord
De betreffende hoogleraren zijn inmiddels niet meer in leven. We kunnen dus niet meer om opheldering vragen. Maar kennelijk had men toen ook al enorm veel vertrouwen in hoogleraren, deze autoriteiten werden blindelings geloofd. Katan zegt het, dus dan zal het wel zo zijn. Hij zal het toch wel weten. Nou, jullie weten hoe ik over deze vreselijke man denk.

Hoe dan ook, dat was in de jaren zestig, maar hoe zit dat nu? Het meeste onderzoek wordt tegenwoordig niet meer door de overheid betaald, maar door de industrie. Bovendien zijn wij als consument wat kritischer geworden. Maar nog steeds, en in veel grotere mate, wordt macht en bewustzijn gekocht. Naast wetenschapers en marketeers heeft de industrie ook talloze lobbyisten op de loonlijst staan. Bewust of onbewust zijn wij mensen namelijk erg gevoelig voor geld, zelfs als het gaat om misdadige praktijken.

Hoe zijn de gevolgen?
Omdat de mensen in de westerse samenleving steeds dikker werden, is mede op basis van de gemanipuleerde onderzoeken besloten om vet uit de voeding te schrappen en te vervangen door (geraffineerde) suiker. Ondertussen verzadigde het eten niet langer, waardoor er veel meer geconsumeerd werd. Het resultaat weten we: nog meer obesitas en nog meer hart- en vaatziekten. Tot op de dag van vandaag stijgt de jaarlijkse hoeveelheid geconsumeerde suiker in de westerse landen. Er zijn overigens nog steeds mensen die denken dat vet ongezond is. Allemaal aangestuurd door de industrie (en het Voedingscentrum).

Hoe raken we aan suiker verslaafd?
Het begint al bij de baby’s. Tegenwoordig kiezen veel moeders ervoor om geen borstvoeding te geven. Een bezorgde moeder kwam er achter dat in bijna alle babyvoeding (geraffineerde) suiker zit. (Overigens zit dat ook in biologische hapjes, alleen dan gat het om natuurlijke, dus vruchtensuiker). Vanaf dat punt is het via de kant-en-klare fruithapjes (Met 6 klontjes suiker) een kleine stap naar snoep en frisdrank. Zoet went snel, je hebt steeds meer nodig voor hetzelfde resultaat, of het nu de geraffineerde suiker is of een van de tientallen suikervervangers, zoals aspartaam, glucose fructosestroop of Acesulfaam-K.

Hoe werkt een suikerverslaving?
Het begint zoals elke verslaving onschuldig – je vindt het lekker- maar naderhand wordt het van kwaad tot erger: je wilt steeds meer. Weerstand bieden is praktisch onmogelijk.

Wat is het probleem van witte, dus geraffineerde suiker?
Suiker is een type koolhydraat. In de natuur gaan koolhydraten altijd vergezeld van voedingsstoffen die we nodig hebben om de koolhydraten te verwerken. In de praktijk zijn dat vele B-vitamines, vitamine C en daarnaast mineralen zoals magnesium, calcium, kalium, natrium, ijzer en zink.
In geraffineerde witte kristalsuiker zitten deze stoffen niet meer, waardoor het lichaam de reserves aan moet spreken, met uitputting op de lange termijn als gevolg. Ook kan het regelmatig eten van veel onnatuurlijke suiker het lichaam hormonaal uit balans brengen, waarbij het ongevoelig wordt voor insuline.
We hebben niet voor niets enorm veel diabeten in Nederland. Omdat suiker aanzet tot vaker en meer eten, kan het uiteindelijk voor overgewicht – en erger – zorgen.

Wat te doen?
Het beste is om te ontwennen van deze suiker. Voor sommigen werkt langzaam afbouwen en voor anderen is een abrupte overstap naar een suikerloos leven beter. Sommige mensen stappen over op honing. Honing is misschien iets beter dan suiker, maar het is
nog altijd 99% (natuurlijke) suiker. Daarom raad ik dat niet aan voor dagelijks gebruik. Palmsuiker en kokosbloesemsuiker zijn weer iets beter vanwege de mineralen en vitamines, maar hebben ook nog een redelijk sterk effect op de bloedsuikerspiegel. Groene stevia en yaconsiroop zijn, denk ik, op dit moment de beste keuzes. Vaak zijn mensen enthousiast voor agavesiroop, maar deze bestaat voor 80% uit fructose en dat belast de lever enorm. Ook geen winst dus. Het beste is om het accent te leggen op goede vetten, eiwitten en groenten, omdat deze voor lange tijd verzadigen.

Ontwennen of andere winkel
Het allerbeste is om de zoete smaak te ontwennen. Dat duurt enkele weken, maar dan zijn de smaakpapillen vernieuwd en word je gevoeliger voor zoet. Als ik buiten de deur eet, vind ik het meestal veel te zoet. Gewoon omdat ik het niet meer gewend ben.
Ik denk dat de Ayurvedische keuken ons veel kan leren. Volgers van deze manier van voedsel bereiden zijn ervan overtuigd dat we zoet, zuur, zout en bitter allemaal binnen horen te krijgen. De moderne voedingsindustrie leunt sterk op zoet. Dat is jammer, want afwisselen zorgt dat we niet doorschieten naar één kant.
De voedingsindustrie heeft ons psychologisch in kaart gebracht en weet precies dat mensen geneigd zijn om vast te houden aan patronen.
Maar het allerbeste is volgens mij: gebruik geen producten meer uit de supermarkt, maar koop dezelfde producten in bijvoorbeeld een biologisch winkel. Kost logischerwijs iets meer, maar je eet lekkerder en gezonder (daar zitten bijvoorbeeld nog wel mineralen in) en je hoeft niet eerst te (ont)wennen.

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen