Verkoudheid, hoe kom je daar – zo snel mogelijk – vanaf?


Vorige week zaterdag sloeg de verkoudheid bij mij toe. Ik heb het al eerder verteld, vroeger duurde het soms weken voor ik er helemaal van af was, sinds ik gezond eet, is die periode aanzienlijk verkort. Doorgaans een paar dagen. Maar nu was ik er na drie dagen nog niet vanaf. Toen ben ik gaan zoeken op Internet en stuitte op het onderstaande artikel: een groot aantal tips waardoor je er snel weer van af bent..

Verkoudheid is een virusinfectie, waar je je flink ziek van kunt voelen. En die dus soms best lang kan duren. Heel vervelend, die loopneus, die kriebelhoest en die koorts (slechts een dag, in het begin). Maar het goede nieuws is: door je eet- en drinkgewoonten aan te passen, kun je de kans op een verkoudheid verkleinen. En als je al getroffen bent, er voor kunt zorgen dat je eerder weer het mannetje (of vrouwtje) bent. Met dit anti-verkoudheid dieet versterk je je weerstand tegen verkoudheid en griep. Hier volgen zeven tips.

Vitamine D
Ik beschouw vitamine D als een van de belangrijkste vitamines. Dat betekent dat deze vitamine je immuunsysteem het meest versterkt. Een tekort leidt al snel tot een grotere vatbaarheid. Maar hoe kom je aan Vitamine D? Ten eerste door zonlicht. Nu is dat in de winter meestal schaars aanwezig. Je kunt het ook halen uit je voeding. Het zit vooral in melkproducten, margarine, sinaasappels en vette vis. Maar makkelijker (en beter) is het om, zeker in de winter, bij te slikken. Je kunt vitamine D in de vorm van pilletjes en van druppels krijgen.

⇒ Ik koos voor druppels (10 druppels per dag). De maximumdosis is 50 microgram per dag, maar eigenlijk is er geen maximum, want een eventueel teveel plas je gewoon weer uit.

Vitamine C
Een goede tweede is vitamine C. Vitamine C houdt ook je weerstand op peil. Het zit bijvoorbeeld in diverse fruitsoorten, zoals sinaasappels. Ook daarvan zeg ik: als je verkouden bent, slik dan bij.

⇒ Ik nam 4x per dag een capsule.

Salvestrolen
Groente en fruit bevatten naast vitaminen en mineralen ook andere stoffen die je weerstand op peil houden. Een van die bio-actieve stoffen is de groep van de salvestrolen. Dat zijn stoffen die planten aanmaken om zich tegen bacteriën, virussen en schimmelinfecties te beschermen. Britse onderzoekers durven wel de conclusie te trekken dat salvestrolen het lichaam helpen wapenen tegen allerlei bedreigingen.
Groenten en fruit die relatief rijk zijn aan salvestrolen zijn spruitjes, asperges, broccoli, waterkers, avocado, selderij, rucola, frambozen, zwarte bessen, meidoorn, rozenbottel, rode druiven en pruimen. Ook kruiden zoals basilicum, rozemarijn, salie, tijm, en kamille zijn rijk aan deze stoffen.

⇒ De afgelopen dagen slikte ik naast druppels en capsules, ook spruitjes, broccoli, tijm (als thee), avocado, druiven en zwarte bessen (door de smoothie)

Soep
Het mag vreemd klinken, maar uit onderzoek blijkt dat regelmatig tomatensoep eten een goed middel is om verkoudheid en griep te voorkomen. Voor de soep moeten dan wel verse tomaten of bliktomaten zijn gebruikt. Daarin zit namelijk meer lycopeen dan in soep op basis van poeder. Lycopeen is een anti-ixydant die je ziektebestrijdende witte bloedlichaampjes beschermt.
Mocht je toch ziek worden, dan moet je overschakelen op kippensoep. Dagelijks kippensoep eten tijdens ziekte versterkt volgens vele onderzoeken de weerstand. Ook verbetert het de spijsvertering, helpt het de neusslijmvliezen en verdunt het taai slijm.

⇒ Soep heb ik deze week niet gebruikt.

Sambal
De stof capsaïcine in rode pepers jaagt eveneens het immuunsysteem aan. Waarom dat gebeurt is nog niet duidelijk. Bij gebruik van rode pepers verbetert de weerstand tegen verkoudheid en griep verbetert.

⇒ Wel sambal, bijvoorbeeld op brood met notenpasta en banaan.

Noten
Het mineraal selenium versterkt ook al het immuunsysteem. Virussen in je lichaam kunnen zich al bij een klein tekort aan selenium sneller vermenigvuldigen. Amandelen, walnoten en paranoten bevatten relatief veel selenium. Het zit ook in vis, zilvervliesrijst, eieren en kippenvlees.

⇒ Noten stop ik ook dagelijks in mijn smoothie.

Knoflook
Knoflook helpt eveneens verkoudheid voorkomen. Dat is inmiddels ook wetenschappelijk bewezen. Dagelijks een knoflookteentje verwerken in je maaltijd verbetert je weerstand tegen verkoudheid. Dat komt door de in knoflook voorkomende stof allicine. Mensen die dagelijks een knoflookpreparaat slikken met geconcentreerde allicine, hebben volgens Engels onderzoek de helft minder kans een verkoudheid op te lopen, vergeleken met mensen die zo’n preparaat niet slikken.
Knoflook gaat bij mij ook door elke maaltijd.

Water
Last but not least, voldoende water drinken (1,5 liter per dag) houdt je immuunsysteem ten slotte ook in een goede conditie. Je voorkomt bovendien uitdroging van je slijmvliezen, die belangrijk zijn bij het weerstaan van verkoudheids- en griepvirussen.

⇒ Dagelijks dronk ik ook iets meer water.

Conclusie
Wat deed deze natuurlijke medicatie nu met mijn gezondheid? De koorts hield maar 1 dag stand, de verkoudheid verdween langzaam maar zeker en na twee dagen medicatie, was ook daar nog maar weinig van over. Blijft over de kriebelhoest, die speelt nog heel af en toe op, maar is zo goed als verslagen.

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen