Supplementen zijn (vaak) een must!

http://biologischesupplementen.nl/moderne-wereld-en-gezondheid/

Om gezond te leven en te blijven, zijn we voor 50% afhankelijk van gezonde voeding. Dus als we echt gezond eten, hebben we 50% meer kans op een sterk immuunsysteem, het systeem dat ons beschermt tegen ziektes. Andersom, als we ongezond eten hebben we 50% meer kans om ziek te worden, van een verkoudheid tot kanker. Andere zaken die er voor zorgen dat we eerder ziek worden zijn stress, fijnstof, bestrijdingsmiddelen, verontreinigd water, etc. En het leuke is, (bijna) overal kun je zelf iets aan doen .

Onze dagelijkse voeding is dus de allerbelangrijkste component voor een fit en gezond lichaam. Als je last hebt van vermoeidheid, allergieën, spijsverteringsproblemen, hart- en vaatziekten, overgewicht, vage klachten, vaak is de oorzaak een verkeerd voedingspatroon.
Het is uitermate belangrijk de juiste omstandigheden te creëren, zodat het lichaam zichzelf geneest.

1. Eet gezond. Dus eet natuurlijke, onbewerkte en schone (zonder bestrijdingsmiddelen) voeding, en ga e-nummers en andere ongezonde voedingsstoffen zoveel mogelijk uit de weg. En eet vooral gevarieerd, zodat je zoveel mogelijk verschillende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt, en zo weinig mogelijk ongezonde.
2. Drink gezond. Zet een filter op de kraan, drink zo weinig mogelijk bewerkte dranken zoals frisdrank, industriële vruchtensap, en andere industriële drankjes, zoals pakjes kinderdrankjes.
3. Leef gezond. Ga stress uit de weg. Als je daar toch veel last van hebt, zoek uit hoe je daar beter mee om kan gaan.

Supplementen
Onze dagelijkse (supermarkt)voeding bevat vaak wél de voedingsstoffen die nodig zijn als brandstof, maar niet alle substanties die het lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Bovendien bevat het nogal wat ziekmakende stoffen, zoals e-nummers, antibiotica, hormonen, bestrijdingsmiddelen, en andere kankerverwekkende stoffen zoals suikervervangers (bv aspartaam). De laatste kun je vermijden, de eerste kun je innemen als supplement.
Maar er is meer wat je er aan kunt doen: laat af en toe je bloed meten. Zo kan je zien waar je een eventueel tekort aan hebt. Dat kan je dan aanvullen met gezondere voeding, of met supplementen. Als je vanwege je levensstijl – je bent bijvoorbeeld vegetariër – te weinig vitamine B12 binnen krijgt, kun je dat dus aanvullen met (natuurlijke) supplementen: vitaminen, mineralen en talloze andere supplementen die de lichaamseigen geneeskracht stimuleren. Met supplementen kun je een medische behandeling ondersteunen en chronische aandoeningen behandelen.

Natuurlijk en synthetisch
Je hebt daarin, net als bij voeding, twee soorten: natuurlijke en synthetische, oftewel onbewerkte en bewerkte supplementen. De gezonde, natuurlijke vind je vooral in de winkels die gezondheid uitstralen, zoals biologische winkels. De ongezonde, bewerkte kun je een stuk goedkoper aanschaffen in de supermarkt, winkels als de Etos, etc. Wat zijn de verschillen?

De kracht van de natuur is nog vele malen groter dan wat de mens kunstmatig ooit heeft gecreëerd.

‘Ons lichaam maakt geen onderscheid tussen natuurlijke of synthetische stoffen. Ze zijn dus beiden even gezond en veilig’, volgens Het Voedingscentrum. Klinkklare onzin!!!

Natuurlijk is niet altijd natuurlijk
Synthetische vitamines worden vaak bestempeld als natuurlijk of ze worden aan natuurlijke voedselbronnen toegevoegd, maar er is niets natuurlijks aan in de zin dat de natuur het gemaakt heeft. Synthetische vitaminen & mineralen worden in fabrieken gemaakt en zijn het resultaat van een hele reeks ingewikkelde chemische bewerkingen. Als basis gebruiken ze olie en daarmee proberen ze de moleculaire structuren van vitamines na te bootsen. De basis is meestal koolteer, daar worden verschillende (soms meer dan 10) chemicaliën (vaak giftige smaak-, kleur- en geurstoffen aan toegevoegd, zoals nicotine, alloxal choline (een synthetische ammoniak), magnesiumstearaat, stearinezuur, methylcellulose, carnubawas en titaandioxide. Maar ook geraffineerde suiker of suikervervangers als sucrose, mannitol, sorbitol, fructose, dextrose, etc.

Natuurlijk
Omdat het woord natuurlijk vrij te gebruiken is, je hoeft zeg maar niet te bewijzen dat het echt natuurlijk is of voor een groot deel uit natuurlijke ingrediënten bestaat, maakt de voedingsindustrie daar dankbaar gebruik van.
Bovendien zijn synthetische vitaminen opgebouwd uit mineralen uit de grond, dat zijn geen voedingsmineralen, maar bodemmineralen, en wij zijn zo gebouwd, dat planten voor ons de mineralen uit de grond halen. En er een vorm van maken die gecheleerd is zodat de mineralen opneembaar zijn voor ons lichaam.

Je hebt naast synthetische en natuurlijke supplementen, nog een onderscheid:

1. Water oplosbare vitaminen, B, C en foliumzuur. Deze vitaminen kun je bij een te grote hoeveelheid uitplassen. Maar ook dit is een extra belasting voor je lichaam dus nogmaals houd je aan de voorschriften.
2. Vet oplosbare vitamine A, D, K en E. Deze worden vastgehouden door het lichaam en zijn gevoeliger voor een overdoses van vitaminen. Je moet hier dus extra goed mee oppassen en eerder iets te weinig dan iets te veel nemen.

Verrijken van voedsel met synthetische grondstoffen zoals vitaminen en mineralen

Niet alleen supplementen zijn synthetisch (dus niet-lichaamseigen), ook in industriële producten stopt de voedingsindustrie synthetische vitamines en mineralen. Dat staat dan meestal ook breeduit gemeten op de verpakking. Maar trap daar niet in. Want net als met bijvoorbeeld geraffineerde suiker, zijn alle goede stoffen uit deze vitamines en mineralen verdwenen, en is er een hele reeks aan ongezonde, vaak giftige aan toegevoegd.

Dit is ook precies wat er gebeurt met het zogenaamde supermarktvoedsel. Dat voedt ons eigenlijk niet meer, maar heeft juist een negatieve invloed op ons lichaam. Dat is gemaakt voor de lekker en vooral voor de winst, gezondheid is niet echt meer belangrijk voor de meeste voedselproducenten.

Dus mijn devies…

Gebruik net als bij gezonde voeding natuurlijke supplementen en houd je aan de aangegeven hoeveelheid. Maar vooral zorg er voor dat de basis gezonde (biologische, of nog beter biologisch dynamische), gevarieerde voeding is, en gebruik alleen bij een tekort een supplement.

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen