Goede voornemens, hoe maak je ze waar?

Op basis van een blog van Juglen Zwaan.

Elk nieuw jaar nemen heel veel mensen zich voor bepaalde dingen beter of anders te doen: Minder eten, meer bewegen of helemaal anders, een boek te schrijven of eindelijk te stoppen met roken. Veel mensen willen wel veranderingen aanbrengen in hun leven, maar de meeste mensen lukt het niet om op de lange termijn iets te veranderen. Hoe komt dat toch? En hoe zorg je er voor dat het dit jaar wel lukt?

Gewoontes zijn ingesleten patronen, als een rivier die helemaal ingebed ligt tussen uitgesleten oevers. Een rivier verleg je niet zomaar. Een tijdje geleden bezocht ik iemand met longkanker in het ziekenhuis. Het viel me op dat vele mensen op de longafdeling gewoon doorgingen met roken, terwijl ze tegelijk zuurstof toegediend kregen. Ik heb zelf vroeger ook gerookt, dus ik weet hoe moeilijk het kan zijn om te stoppen. Toch is het gelukt, ik moet er niet aan denken om een sigaret op te steken…

Hieronder een aantal tips om je goede voornemens vol te houden:

• Breng je vrienden op de hoogte van je goede voornemens en vraag hen je te
helpen. De groepsdruk kan een steuntje in de rug zijn voor sommigen.
• Beperk het aantal goede voornemens tot 1, 2 of hooguit 3. Als je te veel hooi
op je vork neemt, kan het zijn dat je eerder afhaakt. Beter elke dag een klein
stapje, dan heb je na een jaar toch een grote afstand afgelegd.
• Herinner jezelf telkens aan de voordelen. Zo kun je je voornemens, met de
voordelen op een groot stuk papier schrijven, en bijvoorbeeld boven je bureau
hangen. Zo word je er elke keer aan herinnerd.
• Deel je goede voornemens met een goede vriend of vriendin, en reflecteer
daar een paar keer per jaar samen op, bijvoorbeeld onder het genot van een
natje e een droogje.
• Zoek mensen op die dezelfde richting in willen gaan. Een buddy kan ook. Zo
trek je elkaar erdoorheen.
• Vermijd de eerste tijd dat je in verleidelijke situaties komt. Als de nieuwe
gewoonte is ingesleten, kun je je het oude gedrag waarschijnlijk niet meer
voorstellen.
• Als het een keertje mis gaat: pak de nieuwe gewoonte daarna alsnog weer
op.
• Beloon jezelf wanneer je je doel hebt gehaald. Als je een groot doel opdeelt in
vele kleine doelen, kun je jezelf vaker belonen en houd je het gemakkelijker vol.
• Zoek nieuwe goede gewoontes wanneer je slechte gewoontes laat vallen. Het
werkt heel goed om een ongezonde verslaving in te ruilen voor gezondere
alternatieven. Zo is het stoppen met roken een goed moment zijn om te
gaan hardlopen, wandelen of de sportschool wat vaker op te zoeken. Je hebt
afleiding en je kan overtollige energie kwijt.
• Denk in voordelen in plaats van in nadelen, dus zeg tegen jezelf: ‘Ik wil meer
Bewegen’, in plaats van ‘Ik moet minder op de bank zitten’. Nog beter: maak
het meetbaar: ‘Ik ga elke week twee keer hardlopen, op maandag en vrijdag.’
Liefst samen met een partner.
• Maak gebruik van de kracht van gewoontes. Het brein wil energie besparen
en is daarom ontvankelijk voor nieuwe gewoontes. Door een activiteit op een
vast tijdstip op dezelfde manier te doen, gaat het na verloop van tijd helemaal
vanzelf.
• Kijk dagelijks naar wat je nieuwe gewoonte je nu al oplevert. Zo houd je je
nieuwe leven makkelijker vol. Denk ook regelmatig aan alle voordelen op de
langere termijn. Wat is beter: kort plezier en pijn op de langere termijn, of pijn
op de korte termijn en op de langere termijn veel plezier en resultaat?
• Visualiseer je leven met je nieuwe gewoonte. Arnold Schwarzenegger zegt dat
hij olympisch kampioen is geworden door de kracht van visualisatie. Hij stelde
zich telkens voor hoe het zou zijn om veel grote spieren te hebben.

Nieuwe gewoontes aanleren begint bij het daadwerkelijk doen. Veel mensen zeggen: ‘Morgen ga ik stoppen’. En de dag daarop zeggen ze weer: ‘Morgen ga ik stoppen’. Dat kan heel lang zo doorgaan, zonder dat er ooit iets verandert. Als je begint met het in praktijk brengen van je voornemen, ben je al op de helft! Besef dat goed. Je mag trots op jezelf zijn dat je een nieuw begin aandurft.

Mocht (een van) je goede voornemen(s) zijn: Gezond(er) eten, kijk dan eens op nietteverteren.nl, of bestel het boekje Gezond Oud Worden, daar kun je niet vroeg genoeg me beginnen! Het is simpeler (en lekkerder) dan je denkt, en ook nog eens goed voor je gewicht.

Succes!

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen