Ontstekingen, wat kun je er aan/tegen doen?

Ontstekingen heb je in vele maten en soorten. Je kunt ze ruwweg verdelen in twee hoofdcategorieën: chronische en acute ontstekingen. Bij acute ontsteking (een splinter, of een steenpuist), zal je immuunsysteem blijven werken totdat het probleem is verholpen. Deste sterker je immuunsysteem, deste sneller is de ontsteking verslagen.
Ernstiger wordt het als we de ontstekingen niet kunnen zien of wanneer ze chronisch worden in plaats van tijdelijk. Die is niet helend voor ons lichaam maar juist destructief. Uiteindelijk kunnen ze leiden tot beschadigingen van cellen en weefsels en tot een uitgeput immuunsysteem, waardoor het lichaam zichzelf aanvalt. Reuma is daar een voorbeeld van. Toch valt er veel aan te doen. Wat? Dat lees je in deze blog.

Hoe ontstaat reuma?
Reuma wordt veroorzaakt door verzuring van het lichaam. Zure afvalstoffen die dagelijks via voeding en stress het lichaam binnendringen en worden opgeslagen in spieren en gewrichten.

Wat zijn de symptomen van reuma?
Pijn, stijfheid, zwelling, warme gewrichten in de handen, polsen, enkels of voeten, vermoeidheid en knobbeltjes. Deze kunnen op allerlei plekken in het lichaam ontstaan.

Reuma en verzuring
Afgelopen jaren is steeds meer duidelijk geworden dat reuma ontstaat in een sterk verzuurde omgeving van gewrichten. Een vervelende bijwerking is dat door de verzuring de werking van de enzymen drastisch afneemt, waardoor het lichaam steeds moeilijker zelf herstelt.

Middelen tegen verzuring:

– Basische druppels
– Basische tabletten
– Ontzurende kruidenthee
– Basisch badzout
– Basische voedingsextracten

Wat kun je er zelf nog meer aan doen?
Om daar een antwoord op te krijgen, gaan we eerst op zoek naar het antwoord op de vraag: Wat is een ontsteking eigenlijk? Steeds meer onderzoekers schrijven het ontstaan van reuma toe aan bacteriën in de gewrichten waar het lichaam met ontstekingsreacties op reageert.

Chronische ontstekingen liggen aan de basis van veel ziektes
Steeds meer mensen leven, bewust of onbewust, met chronische ontstekingen, die een rol kunnen spelen bij tientallen ziektes en kwalen (artrose, hart- en vaatziektes, hoge bloeddruk, obesitas, insulineresistentie, fibromyalgie, depressie, botontkalking, reuma, veel huidproblemen, chronische vermoeidheid en zelfs kanker). Daar speelt voeding op twee manieren een belangrijke rol bij: positief en negatief.

Voeding die ontstekingen kan aanwakkeren
1. Industriële voeding met chemische toevoegingen of kunstmatige zoetstoffen, zoals glucose
fructosestroop, bestrijdingsmiddelen, diverse e-nummers, etc. Deze producten koop je in de
supermarkt, sportkantines, tankstations, etc.
2. Omega 6-vetzuren (in industriële plantaardige olies zoals zonnebloem-, soja- en maïsolie) en
transvetten (frituurvet en alle hardgemaakte (gehydrogeneerde) vetten, zoals margarines).
3. Arachidonzuur (zit met name in varkensvlees en zuivel).
4. Gluten-houdende granen (moderne tarwe, gerst, spelt, rogge, kamut).
5. Alle vormen van geraffineerde suikers, fructose en snelle koolhydraten, vooral in dranken
(frisdrank, industriële vruchtensap, etc.). Dit zorgt voor extra insulineaanmaak en daardoor
voor buikvet, en dat is weer een belangrijke oorzaak van ontstekingen.
6. Koeienmelk en andere gepasteuriseerde zuivel van met name de koe (ook vanwege irritatie van
de darmwand). Melk en yoghurt/kwark van geiten en schappen is wel goed.
7. Te veel koffie, (zwarte) thee, alcohol.
8. Gebruik van maagzuurremmers of te weinig maagzuur. Maagzuur is een van onze beste barrières
tegen ‘ongenode gasten’. Een goede maagzuurproductie zorgt dat microben, die we via ons
voedsel binnen krijgen, geen overlevingskans hebben. Bovendien speelt het een belangrijke
rol in de vertering van eiwitten. Zonder voldoende eiwitten kan ons immuunsysteem niet
adequaat functioneren
9. AGEs door teveel suikers. Bereiding speelt daarbij ook een belangrijke rol: sowieso te heet
en te lang bakken, koken, wokken, etc. kan AGE’s veroorzaken, net als het gebruik van
(plantaardige) olie of vet dat daar niet tegen kan (bv olijfolie).
10. Toxines. Per dag worden we blootgesteld aan duizenden chemische toxines; via voeding, lucht,
water, schoonmaakmiddelen, (wc)verfrissers, wasverzachters, parfum, cosmetica etc.

Voeding die ontstekingen tegen gaat:
Veel ontstekingen beginnen in het spijsverteringskanaal. Alle voedingsmiddelen die gunstig zijn voor de darmflora zijn ook gunstig om ontstekingen te remmen.

1. Alle ‘schone’ plantaardige voeding, waaronder verse (biologische) groenten (groene groenten
én groenten met een heldere kleur, knoflook, uien, etc.). Zorg voor ca. 75-80% basische
voeding ten opzichte van zuren. Zuur vormende voeding is bv.: (moderne) graan, rijst,
industrieel vlees en vleeswaren, alles wat suiker/fructose bevat, alcohol, frisdranken,
soja, witmeel (bloem), koffie, zwarte thee, peulvruchten, etc.
2. Omega 3-vetzuren. Deze zitten in walnoten, lijnzaad(olie), hennepzaad, koolzaadolie, vette
vis, algenolie.
3. Olijfolie (koudgeperst) is een ontstekingsremmer, zeker bij hart- en vaatziektes en
darmontstekingen. Maar dan alleen koud of lauw gebruikt (dus niet in bakken of wokken).
4. Kruiden zijn hele sterke antioxidanten. Vooral gember, kurkuma en alle Provençaalse kruiden
zoals koriander, tijm, basilicum, rozemarijn enz.).
5. (Biologische) fruit, met name appels en druiven.
6. Glutenvrije granen, zoals quinoa, haver, teff, boekweit.
7. Eiwitten maar dan bij voorkeur plantaardige eiwitten (groene groenten, zeewier, ongebrande
noten, zaden, pitten).
8. Vitamine D. Een vitamine D-tekort kan ontstekingen in je lichaam aanwakkeren, en het
verhoogt ook de ontstekingsactiviteit in het lichaam als er ontstekingen zijn.
Dit zit nauwelijks in voeding, maar je kunt wel supplementen gebruiken (niet supplementen
die je bij het Kruidvat, ed. koopt). Ga eens langs bij een goede biologische of
gezondheidswinkel.
9. Variatie. Belangrijk is vooral om zoveel mogelijk te variëren, zodat je voldoende gezonde
stoffen binnen krijgt: vitamines, mineralen en sporenelementen, aminozuren etc. Eenzijdige
voeding werkt allergieën in de hand die uiteindelijk ook tot ontstekingen zullen leiden.
10. Vitamine K, zowel vitamine K1 uit ruimschoots groene bladgroenten als vitamine K2 (vooral
uit gefermenteerde zuivel en rauwmelkse kaas) zijn belangrijk om ontstekingsreacties te
verminderen. Vitamine K2 lijkt vooral betrokken bij ontstekingsreacties van vaten en is
bovendien belangrijk om botontkalking tegen te gaan.
11. Oplosbare vezels uit bijvoorbeeld groente, fruit, peulvruchten, lijnzaad, kokos, kokosmeel,
haver, inuline, zeewieren, noten, zaden etc. Last but zeker not least: Omega 3 in de
omgezette vorm als supplement (EPA, DHA maar ook GLA), vitamine B6 en B12. Zorg dus
dagelijks voor rauwe, onbewerkte, onverhitte en niet te lang bewaarde voeding in je
eetpatroon.
12. Kort en simpel: Eet dagelijks biologische kruiden en minimaal 200 gram biologische fruit en
400 gram biologische groente per dag.

Tip: Begin de dag met een kom biologische (magere) kwark, met zaden, noten, fruit, superfoods, granen, olijfolie, etc. Of schaf een blender of slowjuicer aan. Ik heb sinds kort een nutribullet. Daar kun je van alles in stoppen, en een druk op de knop zorgt dat het een heerlijke smoothy wordt. Perfect om te variëren.

Wat kun je nog meer doen?
1. Stress ondermijnt je immuunsysteem, en het verergert ontstekingen die al bestaan. Zorg
daarom voor voldoende ontspanning.
2. Zorg goed voor je gebit en bezoek regelmatig je tandarts en/of mondhygiëniste (ontstekingen
in je mond kunnen zich door je hele lichaam verspreiden).
3. Stop met roken en drink met mate alcohol of helemaal niet.
4. Vermijd toxische stoffen in cosmetica, verzorgingsproducten en in je huishouden.
5. Let scherp op mogelijke voedselallergieën, ook voedselallergieën leiden tot ontstekingen.
6. Zorg dat je goed en voldoende slaapt.
7. Bewegen in de buitenlucht is dubbel goed, want bewegen is al prima maar in de buitenlucht
zal je ook vitamine D aanmaken, wat nodig is om ontstekingen tegen te gaan.

Gezonde – ontstekingsremmende – voeding:

– omega-3 vetzuren
– walnoten
– lijnzaad(olie)
– hennepzaad(olie)
– koolzaadolie
– Perilla olie
– vette vis
– visoliecapsules
– plantaardige EPA/DHA capsules.
– Omega 3 in de omgezette EPA/DHA vorm (deze zit vooral in vis, visolie- en Algenolie
capsules).
– rode palmolie
– tarwekiemen
– tarwekiemolie
– zaden
– pitten
– noten.
– kurkuma (o.a. bij reuma), supplement
– gember
– alle mediterrane- en Provençaalse kruiden
– kruidnagel
– peper
– knoflook
– komijn
– koriander
– citroengras
– ui
– brandnetel
– vitamine C rijke voeding
– rozemarijn
– groene thee
– kool
– kersen
– (verse) ananas
– olijfolie (dagelijks, lauw of koud)
– avocado
– granaatappel (sap) (reuma)
– glutenvrije granen/graanvervangers zoals haver, teff, quinoa, cassavemeel, amaranth,
boekweit
– haver
– champignons (shi-take)

Tip: Mensen met flinke ontstekingen raad ik aan om naast minder Omega 6 en meer Omega 3 in de voeding, ook supplementen met kant-en-klare EPA, DHA of GLA te gebruiken.

Ten slotte
Bij langdurige ontstekingen met veel medicatie kan het zijn dat ontstekingsremmende voeding alleen te weinig zoden aan de dijk zet. Informeer dan eens bij een natuur-/orthomoleculair arts of therapeut naar de mogelijkheden van natuurlijke ontstekingsremmende supplementen/kruidenpreparaten. De natuur kent heel wat kruiden/specerijen voor specifieke ontstekingsbeelden, virussen/bacteriën en schimmels.

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen