Hormoon-verstorende stoffen, wat zijn het, wat doen ze en wat kun je er tegen doen?


Wie mijn blogs regelmatig leest, of vaak op nietteverteren.nl komt, weet heel goed dat de keuze voor gezonde voeding een keuze is tussen leven en dood. De enorme hoeveelheid synthetische toevoegingen aan ons eten, levert jaarlijks tienduizenden slachtoffers op.
Dat geldt ook voor hormoon-verstorende stoffen. Tal van studies tonen de negatieve gevolgen aan die deze stoffen hebben op dieren, het milieu en de mens, toch zijn er nauwelijks wettelijke maatregelen die het gebruik ervan beperken en hoeft het niet vermeld te worden op de etiketten. Een grof schandaal!

Zembla
In december 2013 toonde Zembla al aan dat zwangere vrouwen in Nederland niet voorgelicht worden over de risico’s van deze stoffen. Experts riepen in de uitzending de Nederlandse overheid met klem op maatregelen te nemen. Hoewel de minister toen aankondigde te kijken of de informatie voldoende is, is er nu nog steeds niets veranderd. Waarom niet?
Wat dacht je? Omdat economische belangen nu eenmaal zwaarder wegen. Om hormoonverstoorders uit alle producten te halen kost namelijk miljarden. Maar hoeveel kost het ons als ze er gewoon in blijven zitten?

Wat zijn het?
Chemische, lichaamsvreemde stoffen die werken als hormonen of de werking ervan juist blokkeren.

Hoe komen ze in ons lichaam terecht?
Via onze voeding, door ze in te ademen of via de huid.

Wat doen ze?
Deze stoffen, ook wel EDC’s (Endocrine Disrupting Chemicals )genoemd, hebben volgens wetenschappers mogelijk schadelijke effecten op ons zenuwstelsel en immuunsysteem en zijn vooral risicovol voor kwetsbare groepen zoals jonge kinderen of de foetus in de buik van zwangere vrouwen.
Maar niet alleen. Enkele van de lange lijst van mogelijk negatieve gezondheidseffecten: Afnemende kwaliteit van sperma bij mannen, onvruchtbaarheid bij vrouwen, diabetes, borst- en prostaatkanker en obesitas, borstkanker, zaadbalkanker en bepaalde stofwisselingsziektes.

Hoeveel kost dat?
De kosten die de ziektes en aandoeningen die deze stoffen veroorzaken, lopen in de miljarden. Maar belangrijker, het aantal mensen dat jaarlijks wereldwijd overlijdt door ongezonde voeding loopt ook in de miljoenen.

Mag dat zomaar?
Kennelijk wel. Hoewel deze stoffen volgens de Wereldgezondheidsorganisatie een bedreiging vormen voor de volksgezondheid en het milieu, is er in ons land wettelijk nauwelijks iets geregeld, dit in tegenstelling tot andere Europese landen, zoals Denemarken en Frankrijk; Denemarken heeft in 2011 de conserveringsmiddelen propylparabeen en butylparabeen in huidverzorgingsproducten voor baby’s en jonge kinderen (jonger dan drie jaar) verboden. Nederland en België volgen de Europese Wetgeving en stellen geen specifiekere regel omtrent het gebruik van deze parabenen in verzorgingsproducten.

Om er een paar te noemenakeld in je browser.


Ftalatan: dit zijn weekmakers welke worden gebruikt om plastic meer flexibel te
maken. Deze zijn onder andere te vinden in speelgoed, plastic tassen en bepaalde medicijnen
Parabenen: vooral bekend als stofje aanwezig in onze lichaamsverzorging. Deze
werken namelijk antibacterieel. Helaas vinden we ze ook terug als conserveringsmiddel in voeding.
Parabenen heten hier E214 en E219
Bisfenol A: dit wordt gebruikt om plastic hard te maken en zit meestal verwerkt
in onder andere drinkflessen of coating in blikjes en waterleidingen.
Uv-Filter: deze vindt men vaak terug in zonnebrandcrème maar ook bijvoorbeeld in
dagcrème met Uv-Filter. Gebruik liever een natuurlijke Uv-Filter zoals bijvoorbeeld rode palmolie.
Bestrijdingsmiddelen: zoals jullie (kunnen) weten, bevat fruit en groente veel
verschillende bestrijdingsmiddelen. Vaak zijn deze behoorlijk hormoon verstorend.
Triclosan: een antibacteriële stof welke we vooral vinden in
verzorgingsproducten. Niet alleen in zeep maar ook in bijvoorbeeld shampoo en tandpasta
Brandvertragers: Veel consumptiegoederen bevatten brandvertragers. Denk aan
meubels, textiel, verf en matrassen. Enerzijds om ons te beschermen wanneer er daadwerkelijk brand
is, maar anderzijds zorgt deze ook voor vergiftiging van ons lichaam.

Gevaarlijke E-nummers
Koop geen producten waar de volgende e-nummers in zitten: propylparabeen (E216), propylgallaat, (E311), Dodecylgallaat (E312), tert-Butylhydrochinon, (E319), BHA (Butylhydroxyanisol, E320), BHT (Butylhy- droxytolueen, E321), weekmakers (ftalaten) van plastic verpakkingen. dithiocarbamaten en vinclozolin. Daarnaast kan ook Bisfenol A (BPA) vanuit plastic voedselverpakkingen in het voedsel komen.
Andere EDC’s die in voeding kunnen voorkomen zijn de conserveringsmiddelen propylparabeen (E216), galaten (Propylgallaat(E310), Octylgallaat (E311), Dodecylgallaat (E312), antioxidanten (tBHQ ( tert-Butylhydrochinon, E319), BHA ( Butylhydroxyanisol, E320), BHT (Butylhydroxytolueen, E321) en weekmakers (ftalaten) van plastic verpakkingen.

Hoe bescherm je jezelf?
‪Je kunt eens kijken op www.eenveilignest.nl. Die site biedt veel informatie over hormoon-verstorende stoffen. Ook in de bovenstaande video vind je een overzicht van alle informatie omtrent hormoonverstoorders. Maar lees eerst de onderstaande tips:

• Begin met consuminderen. Denk na of wat je koopt ook daadwerkelijk nodig is.
Ventileer je woning regelmatig. Frisse lucht kan dan binnen komen en schadelijke
stoffen naar buiten. Denk aan stof afkomstig van meubels (met bewerkte stoffen), verf,
elektronica, schoonmaakmiddelen enz.
Poets liefst zo veel mogelijk met water en een klein scheutje ecologische
allesreiniger
.
• Koop biologische producten en voeding met het EU-ecolabel.
• Kies bij voorkeur voor producten zonder parabenen, parfums en antibacteriële
werking
en let er op dat de producten ook voldoen aan bepaalde keurmerken.
Varieer in producten, zo spreid je zo veel mogelijk je risico op blootstellen
• Natuurlijk is het belangrijk alle gebruikte producten te controleren op de
ingrediënten
. Kijk of hier geen EDC in zit en vermijd waar mogelijk.

Voedingstips
• Vermijd producten gemaakt van polycarbonaat, herkenbaar door het PC
etiket of recyclecode 07. Gebruik producten gemaakt van glas, porselein of
polyethyleen PE.
• Gebruik geen voedsel uit blik. Vooral bij vette producten komt BPA
makkelijker vrij uit de coating.
• Kies voor verse (en indien mogelijk onverpakte en regionale)
voedingsmiddelen.
• Kies biologische voedingsmiddelen, deze bevatten geen residuen van
bestrijdingsmiddelen.
• Gebruik alternatieven voor het verpakken en bewaren van voedsel, zoals glas,
keramiek of roestvrijstaal.
• Warm geen voedsel op in plastic schaaltjes, vooral niet in de magnetron.

Huidverzorgingstips
• Lees de ingrediënten op het etiket. Vermijd (baby)verzorgingsproducten met
propylparabenen, butylparabenen of BPA.
• Vermijd zonproducten en huidverzorgingsproducten met hormoonverstorende
UV-filters benzophenone-1, benzophenone-2 , 3-benzylidene camphor en
ethyl-4-aminobenzoate. Ook DEP (diethylftalaat), kunstmatige geurstofen,
PEG (polyethylene glycol/polyether glycol),PEG derivaten (van PEG afgeleide
stoffen)en parafinne/aardolieproducten/siliconen kun je beter vermijden gezien
de mogelijk negatieve gezondheidseffecten. Zonproducten met minerale UV-
filters zijn beter.
• Minder is meer. Gebruik babyverzorgingsproducten alleen als het nodig is.
• Word actief, stel kritische vragen! Vraag de winkelier en fabrikant of de
ingrediënten in de verf, speelgoed, verpakkingen en huidverzorgingsproducten
zijn getest op mogelijk hormoon-verstorende effecten of dat het product andere
schadelijke stoffen bevat.

De REACH Verordening geeft winkeliers of fabrikanten 45 dagen om op je vraag te reageren. Helaas geldt deze verplichting tot openbaarmaking van informatie alleen voor bepaalde stoffen.

WECF (www.wecf.eu) voert campagne voor een gifvrije omgeving. Volg hun campagnes, doe mee op Facebook en Twitter of ondersteun ze als je kan financieel: dat kan al vanaf 1 euro per maand. En teken natuurlijk de petitie tegen hormoon-verstorende stoffen.

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen