Glucose-fructosestroop of -siroop, puur gif?!

Omdat het goedkoop is, goed houdbaar, er mooi uitziet, etc. bevat ons eten steeds meer ingrediënten die er van nature nooit in zaten, maar die de industrie er vanaf 1980 steeds meer in heeft gestopt. Dat zijn ingrediënten die ons lichaam dus niet herkent als voedsel. Deze kunstmatige toevoegingen zijn dan ook super ongezond. De belangrijkste zullen we de komende weken tegen het licht houden. Het eerste, glucose-fructosestroop, komt deze week aan bod. Zet dat alvast maar op je (boodschappen)lijstje, niet om producten waar dat in zit te kopen, maar juist om deze lekker te laten staan .

Het is de bedoeling daar een leerzaam filmpje bij te maken. Het eerste filmpje houd je vanwege technische complicaties vooralsnog te van me te goed. Het eerste product is Wicky. Dat product staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Omdat Wicky dat vaak van jun ouders te drinken krijgen (is spotgoedkoop), het zelfs in grote getale wordt uitgedeeld tijdens wandeltochten voor kinderen (gratis gekregen van Wicky) en het super ongezond is, vooral omdat het glucose-fructosestroop bevat.

Algemeen
Wicky lijkt nogal op ‘wicked’, dat zoveel betekent als verdorven, zondig, gemeen, kwalijk, etc. Dat zou al moeten leiden tot het liften van minimaal een wenkbrauw, en een tikkeltje wantrouwen.

Prijs:
Tien pak, 200 gram: 1,69 (= 16,9 cent per pakje).

Ook dat moet je als ouder aan het denken zetten. Hoe kun je verwachten dat je voor 16,9 cent een kwaliteitsproduct krijgt?

Etiket voorop:
Daarop staat: ‘Dertig procent minder suiker’. Zoals we inmiddels weten kan elke producent op die plek ongestraft liegen, dus deze kreet zou ik niet al te serieus nemen.

Etiket achterop:
Ook daar enkele loze, niet op waarheid gebaseerde kreten, zoals bijvoorbeeld ‘geen suikervervangers’.

Ingrediëntenlijst.
Deze lijst geeft aan welke toevoegingen er zoal in een product zit en hoeveel van elk.

– water
– 10% sap uit geconcentreerd sap (appel, 0,6% aardbei)
– suiker
– glucose-fructosestroop
– voedingszuur: citroenzuur
– aroma
– vitamine C (kunstmatig toegevoegd)
– kleurstof: karamel (E150d), cochenille

Ingrediënten op een rijtje:
Zoals je, als het goed is, inmiddels wel weet zit er van het eerst genoemde ingrediënt het meeste in.

1. Water:
Water staat bovenaan. Dat betekent dat van alle genoemde ingrediënten, er het meeste water in zit. Aangezien er geen percentage wordt genoemd, weten we niet precies hoeveel.

2. Geconcentreerd vruchtensap (10%)
‘Vruchtensap uit concentraat’ is een slap aftreksel van het originele vruchtensap. Daarom is die 10% heel mooi, als het zou kloppen, en dat doet het natuurlijk niet.
Omgerekend levert dit een cocktail op van:

0,1% citroen
0,02% sinaasappel
0,02% passievrucht, mandarijn, abrikoos
0,01% ananas
0,001% mango, guava, limoen

Deze percentages zijn te verwaarlozen, alles opgeteld kom je nog niet eens aan de 1%. Get zou dus ook ergens onderaan de ingrediëntenlijst moeten bungelen. Geen wonder dat er voor de smaak nog eens apart citroenzuur aan toegevoegd moet worden.

3. Suiker
Aangezien een product van het eerst genoemde ingrediënt op de lijst het meeste bevat, en van het laatst genoemde het minste, kun je ongeveer nagaan hoeveel suiker er in zit. Het is niet voor niets dat er bij suiker geen percentage staat. Voor alle duidelijkheid, het is: 18 gram, oftewel 4,5 klontjes (waarvan een verwaarloos deel natuurlijke suiker en de rest dus geraffineerde suiker. Stel je nu eens voor dat je kind 3 pakjes drinkt, dan krijgt het 13,5 klontjes binnen, let wel: vooral geraffineerde suiker!

4. Glucose-fructosestroop
Naast deze overdosis aan suiker, zit er ook nog glucose-fructosestroop in. Daar wil ik deze week op inzoomen. Het is ook wel bekend onder de naam High-Fructose Corn Syrup, (HFCS). Dit mierzoete goedje (200x zoeter dan suiker) is halverwege de tweede helft van de twintigste eeuw in Amerika ontdekt. De basis is mais. Waarom is de industrie hier zo gek op? In de eerste plaats omdat mais in Amerika gigantisch wordt gesubsidieerd, maar ook omdat het goedkoper is dan geraffineerde suiker, het je eetlust stimuleert en het langer houdbaar is. In een mum van tijd kwam je het in Amerika dan ook in zo’n beetje alle industriële producten tegen en zag je tegelijkertijd dat het aantal te dikke mensen razendsnel steeg. Inmiddels is het bij ons ook gemeen goed. Geen wonder dat onafhankelijke wetenschappers HFCS de schuld geven van de obesitas-epidemie in Amerika. Inmiddels geldt dit ook voor ons land.

Wat doet glucose-fructosestroop met je lichaam?
Glucose-fructosestroop overbelast om te beginnen de lever, en zorgt er voor dat het lichaam geen leptine meer aanmaakt. Leptine is het hormoon dat aangeeft dat het verzadigingspunt is bereikt. Dus je blijft er van eten en drinken.
Naast diabetes type 2 en overgewicht zijn er ook verbanden gevonden met de inname van glucose-fructosestroop en ADHD, kanker en migraine. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat het ook verantwoordelijk is voor de leer- en gedragsproblemen die we tegenwoordig zoveel vaker zien bij kinderen.
Fructose zit ook in fruit, maar in fruit zitten veel goede stoffen en vooral vezels. Dat kan ons lichaam goed verteren, waardoor fruit wel gezond is.

Kwik
Nog één belangrijk extra nadeel: glucose-fructosestroop bevat vaak kwik. Kwik is al giftig in kleine hoeveelheden. Maar ja, aangezien HFCS in veel producten zit, krijg je er ook veel van binnen. Vroeger werd het gebruikt om je temperatuur te kunnen meten, maar zelfs dat is inmiddels verboden; niet in een thermometer, wel in je voeding. Hoe gek is dat?
‘Hoge doseringen van welke vorm van kwik dan ook veroorzaken schade aan het hart, de nieren, de longen en het immuunsysteem.’

5. Karamel (E150d).
Karamel wordt bereid door verhitting van ammoniumzouten en basen met sulfiet. Dit sulfiet ammonia caramel wordt in de cola’s en frisdranken toegepast. Gek genoeg gelden er voor E 150a en E 150b geen maximaal in te nemen hoeveelheden. Voor E 150c en E 150d is er een maximale inname verantwoord van 150mg/kg lichaamsgewicht.

6. De kleurstof cochenille (E120)
Deze kleurstof wordt voornamelijk gemaakt van de vrouwelijke cochenille schildluizen. Daarbij loopt het water me niet direct in de mond, maar voor Moslims is het helemaal lastig: zij mogen niets eten wat gemaakt is van insecten.

Hoe ga je daar als ouder mee om?
1. Lees de etiketten goed! Bijna alle producten die je koopt in een potje, pakje of zakje zitten vol geraffineerde suiker; van snoep, frisdrank, tot bruine bonen en zoute haring. Helaas voor de consument staat dit zelden duidelijk aangegeven op de voorkant van de verpakking.
2. Spel de ingrediëntenlijst! Zie je glucose-fructosestroop, laat het product dan lekker in het schap staan.
3. Voeg meer onbewerkte producten toe aan het eetpatroon. Begin met meer (onbespoten) groente en fruit. Dat zijn nu eenmaal de beste bronnen voor natuurlijke suiker. Wil je zeker zijn van je zaak, koop je producten dan bij een biologische winkel.
4. Maak het bespreekbaar. Oudere kinderen kun je ook dit artikel laten lezen en hen vragen of ze het aan (de ouders van) hun vrienden laten zien. Het is gemakkelijker om als groep anders te gaan eten dan als één persoon alleen.

Conclusie:
Ouders, organisatoren van vierdaagse voor kinderen, sportkantines, etc. stop met het kopen van Wicky. Dat het spotgoedkoop is, lijkt een goede stimulans, maar is juist het tegendeel: het is, zeker in combinatie met de vele andere producten waar glucose-fructose (en geraffineerde suiker) in zit, absoluut aan afrader.

Meer informatie: Niet Te Verteren (boek), nietteverteren.nl of facebook.nl/nietteverteren

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen