Wat te doen tegen brandend maagzuur?

De meeste mensen kennen het wel, zurige oprispingen na het eten. Heel veel mensen gebruiken daar medicijnen tegen, bijvoorbeeld maagzuurremmers. De handel in deze medicijnen is trouwens bijna een industrie op zichzelf. Dat wetende zouden je wenkbrauwen al enigszins moeten gaan fronsen. Maar ze hangen helemaal in de lucht als je deze blog hebt gelezen. Uiteraard eindigen we weer met tal van goede tips (een aantal hebben in de praktijk bewezen bij mij goed te werken). Dus na het zuur komt het zoet…

Zoals de meeste mensen die mijn blogs lezen al wel weten, is dat ik een zogenaamde Barrett slokdarm heb. Dat betekent dat de bekleding van mijn slokdarm aan de bovenkant (de kant van de maag) van samenstelling en kleur veranderd is. Dat is op zich niet zo erg, maar het kan een voorstadium zijn van slokdarmkanker. Daarom zette mijn dokter me op een levenslang gebruik van Pantoprasol.
Volgens een oude vriend, Jan, hij is dokter, kan dit medicijn geen kwaad. In zijn eigen woorden: ‘Het is onschuldig’. Maar is dat wel echt zo?

Maagzuurremmers gaan als snoepjes over de toonbank.
Vroeger werden maagzuurremmers alleen voorgeschreven door de huisarts. Tegenwoordig kun je ze overal kopen, zelfs bij tankstations. Het is inmiddels een van de meest verkochte geneesmiddelen ter wereld; ongeveer 40% van de bevolking in Nederland neemt wel eens een middel tegen maagpijn, brandend maagzuur of andere maagproblemen. Velen gebruiken deze middelen langdurig, vooral ouderen.
Dat maagzuurremmers bij tankstations te verkrijgen zijn, wil niet zeggen dat gebruik ervan ongevaarlijk is. Helaas zijn bijwerkingen van een geneesmiddel geen onderdeel van het wetenschappelijk onderzoek dat nodig is voordat een geneesmiddel op de markt mag worden gebracht. Bijwerkingen moeten uit de praktijk blijken. Voor alle bijwerkingen dient de mens dus als proefkonijn. Dat geldt ook voor deze medicatie.

Hoe link is het?
Het werkelijke probleem met maagzuurremmers is echter veel groter dan de mogelijke bijwerkingen ervan. Maagzuurremmers remmen de productie van maagzuur, terwijl het probleem bijna nooit een tevéél, maar meestal een tekórt aan maagzuur is. Dus bij een tekort aan maagzuur gebruiken we een middel dat de maagzuurproductie nog verder terugbrengt! En dit grote tekort aan maagzuur levert verderop in het spijsverteringskanaal problemen op, die een grote weerslag kunnen hebben op je gezondheid op langere termijn. Helaas komen deze problemen pas na lange tijd van gebruik aan het daglicht.

Maagzuurremmers is het antwoord op vele vragen.
Aanvankelijk werden maagzuurremmers uitsluitend ingezet bij de behandeling van maagzweren. Dat was logisch, want een niet-behandelde maagzweer kan allerlei ernstige complicaties geven. Een maagzweer wordt veroorzaakt door een bacterie. Met maagzuurremmers wordt de productie van maagzuur in de hand gehouden, terwijl met antibiotica de helicobacter pylori-bacterie wordt bestreden. Meestal is het probleem dan opgelost en kan er worden gestopt met de maagzuurremmer. Een prima tijdelijke oplossing dus.
Al vrij snel echter werden maagzuurremmers ook voorgeschreven bij andere maagklachten zoals maagpijn, opgeblazen gevoel, zuurbranden, reflux (voedsel dat vanaf de maag de slokdarm inkomt) en gastritis (ontsteking van het maagslijmvlies). Vooral door de zure voedselbrij die terug de slokdarm inkomt is de indruk ontstaan dat er sprake is van een teveel aan maagzuur. Opvallend is dat artsen dit bijna nooit meten. Gebruik jij maagzuurremmers die voorgeschreven zijn door je arts? Is er werkelijk gemeten of er sprake is van een teveel aan maagzuur? Ben jij ouder dan 50 jaar? Weet je dat je maagzuurproductie afneemt bij het ouder worden, zoals alles vaak wat minder wordt bij het ouder worden? Is het logisch dat zoveel ouderen maagzuurremmers gebruiken terwijl de maagzuurproductie juist afneemt bij het ouder worden? Nee dus. Nogmaals: in bijna alle gevallen is er sprake van een tekort aan maagzuur, waardoor maagzuurremmers absoluut niet de juiste oplossing zijn voor de klachten. Vooral ook omdat ze niet genezen, maar alleen aan symptoombestrijding doen. Vandaar ook levenslang. Zo zijn we, niet alleen in dit geval, een goudmijn voor de farmaceutische industrie.

Wat is het nut van maagzuur?
Maagzuur heeft een aantal belangrijke functies in het lichaam. Een belangrijke taak is de splitsing van de eiwitmoleculen uit de voeding, waardoor deze kunnen worden opgenomen in het bloed. Eiwitten zijn grote moleculen, de grootste eiwitten zijn die van gluten en dierlijke producten. Zonder maagzuur kunnen deze eiwitten – maar ook koolhydraten en vetten – niet worden afgebroken.
Ten tweede zorgt maagzuur ervoor dat alle vreemde bacteriën en schimmels in ons voedsel onschadelijk worden gemaakt.
Tot slot, en dit is misschien wel de belangrijkste functie, helpt maagzuur bij een goede opname van vitamines en mineralen, vooral van vitamine B12 en ijzer, wat belangrijk is voor de aanmaak van bloed. Jarenlang gebruik van maagzuurremmers zal dus uiteindelijk leiden tot een tekort aan vitamines en mineralen in je lichaam.

Wat is dus het risico?
Gebruik je maagzuurremmers terwijl je al te weinig maagzuur hebt, dan raakt je hele spijsvertering – zowel in je maag als in je darmen – in de war en kom je op den duur belangrijke voedingsstoffen tekort in je lichaam. Wees je ervan bewust dat veel chronische ziektes zoals hart- en vaatziektes, diabetes 2, gewrichtsklachten, botontkalking, huidproblemen maar ook kanker vaak geheel of ten dele het gevolg zijn van een jarenlang gebrek aan bouwstoffen in je lichaam.

Gevolgen van te weinig maagzuur
De voedselbrij in je maag zal je maag pas verlaten als de brij een bepaalde zuurgraad heeft. Door te weinig maagzuur duurt dit langer en gaat de brij liggen gisten en rotten. Hierdoor ontstaan gassen en krijg je een opgeblazen gevoel en oprispingen. Je maag gaat protesteren tegen dit oponthoud en probeert een uitweg te vinden. Hierdoor kan de onderste slokdarmsluitspier zich openen waardoor de voedselbrij de slokdarm weer inkomt. Dat geeft dat branderige gevoel. Dat is dus een teken van een tekort aan maagzuur.
Door het tekort aan maagzuur zal de maag steeds meer cellen aanmaken die maagzuur kunnen produceren. Zo belangrijk is maagzuur! Deze woekering van nieuwe cellen kan lang doorgaan totdat de maag het opgeeft. Deze woekering kan na jaren uitlopen op maagkanker.
De cellen die maagzuur moeten produceren zijn dezelfde cellen die ook basen moeten aanmaken, de tegenhanger van de zuren. Als deze basen onvoldoende worden aangemaakt gaat de voedselbrij te zuur de 12-vingerige darm in. Dit kan misselijkheid, buikpijn en diarree veroorzaken. Ook je alvleesklier en je galblaas produceren in de 12-vingerige darm alleen hun basische stoffen bij de juiste zuurgraad. Door te weinig basen verzuurt het hele lichaam en kunnen spier- en gewrichtspijnen en botontkalking het gevolg zijn.
Komt de voedselbrij door gebrek aan voldoende maagzuur te weinig verteerd in de dunne darm, dan kan dit hier de groei van schadelijke bacteriën veroorzaken. De gifstoffen die hierdoor worden geproduceerd moeten door de lever worden afgebroken. Overwerk voor je lever dus! Deze ongezonde darmflora kan uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor allerlei aandoeningen, van allergieën tot eczeem en van schildklieraandoeningen tot astma.

Heb je te veel of te weinig maagzuur?
Een teveel aan maagzuur komt eigenlijk alleen voor bij mensen met heel veel stress. Te veel maagzuur kan een voorloper zijn van een maagzweer. De meest voorkomende symptomen zijn:

– maagpijn
– zure smaak in de mond
– brandend maagzuur bij het liggen
– diarree
– veel transpiratie en warmte-aanvallen
– veel boeren
– slikken gaat moeizaam
– historie van maagzweren of gastritis of andere ontstekingen in je lichaam.

Zoals gezegd komt een te weinig aan maagzuur veel vaker voor. De meest voorkomende symptomen hiervan zijn:

– slechte adem, slechte lichaamsgeur
– veel boeren en oprispingen
– opgeblazen, zwaar, vol gevoel na het eten
– vermoeidheid (ook geestelijk, denk ook dus aan depressieve klachten)
– brandend maagzuur
– moeilijk wakker worden, zwaar gevoel
– verstoorde spijsvertering
– gasvorming
– misselijkheid
– weinig tot geen transpiratie
– maag raakt makkelijk van streek, maagpijn
– overgeven

Als je over het algemeen het gevoel hebt dat het verteren van je voedsel een zwaar en moeizaam proces is, dan kan een tekort aan maagzuur het probleem zijn. Voel je je over het algemeen vermoeid en heb je gebrek aan energie, dan zal je waarschijnlijk ook te weinig maagzuur produceren. Het produceren van maagzuur is namelijk een proces dat veel energie vraagt van je lichaam.

Wat te doen bij te brandend maagzuur?
Ouder worden en te veel stress zijn twee belangrijke oorzaken van te weinig maagzuur. Maar ook het regelmatig gebruiken van aspirines of andere medicijnen, een overgevoeligheid voor suikers of gluten of andere voedingsmiddelen en over het algemeen een tekort aan vitale bouwstoffen in het lichaam.

Hieronder in willekeurige volgorde enkele tips waarvan je er vandaag al enkele kunt toepassen:

– Voeg Keltisch zeezout of sole toe aan je menu. Zout is natriumchloride, de chloride gaat naar je
maagzuur. Bij mij helpen Schussler zouten nr. 8 en 9. Ik gebruik 2 tabletjes na elke maaltijd.
– Voeg zuren als appelazijn of gefermenteerde groentes zoals zuurkool toe aan je menu.
– Eet voeding met betaïne zoals bieten, broccoli, spinazie, vis en peulvruchten. Betaïne kan je
maag helpen om meer maagzuur te produceren.
– Eet volwaardige voeding, vermijd vooral gluten en tijdelijk ook dierlijke eiwitten. Bouw de
eiwitten langzaam weer op als het beter gaat.
– Vermijd de producten zoals suikers, koffie, koolzuurhoudende dranken en alcohol. Maar ook uien,
chocola, pepermunt en alles waar je gevoelig voor bent. Test dat. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat
oprisping bij mij wordt gestimuleerd door kaas.
– Eet liever zes keer per dag een beetje dan drie keer per dag veel, eet op vaste tijdstippen.
– Eet niet te koud of te heet en vooral niet te sterk gekruid voedsel.
– Drink niet tijdens het eten of vlak na het eten. Dit verdunt het maagzuur.
– Eet niet kort voor of na een lichamelijke inspanning. Geef je lichaam eerst even rust.
– Kauw je voedsel tot het als appelmoes is in je mond. Goed kauwen is heel belangrijk! Neem de tijd
om te eten.
– Probeer af te vallen als je echt overgewicht hebt.
– Draag geen knellende kleding.
– Vermijd als het kan pijnstillers en ontstekingsremmers zoals Aspirine, Ibuprofen, Diclofenac en
Naproxen. Paracetamol kan wel.
– Probeer stress te omzeilen, eet niet op momenten van veel stress.
– Zoek en vind ontspanning zoals wandelen, yoga of meditatie. Overvraag jezelf niet.
– Zet het hoofdeinde van je bed wat hoger als je er ’s nachts last van hebt (of gebruik kussens)
– Drink gemberthee of voeg verse gember toe aan je favoriete thee, gember ondersteunt je
spijsverteringsstelsel.

Tot slot: heb je veel last neem dan bij de maaltijd een orthomoleculair Betaïne supplement waarin pepsine zit. (Gebruik je medicijnen, asperine of ibuprofen overleg dan altijd eerst met een deskundige).

De gouden tip voor iedereen die worstelt met maagzuurklachten: een scheutje citroensap of appelciderazijn oplossen in een glas water en opdrinken. Dit stimuleert je maagzuur. Ook een lepel rauwe havervlokken wil nog wel eens helpen bij acute klachten van terugstromend maagzuur. Als je deze klacht houdt ga dan naar je huisarts want schade aan je slokdarm door terugstromend maagzuur moet je zien te voorkomen.

Literatuur
Een interessant boek om te lezen als je (al lange tijd) maagzuurremmers gebruikt is het Waarom Maagzuur Goed Voor Je Is van Dr. Jonathan Wright. Dit boek kan je helpen om andere keuzes te maken. Pillen zijn nooit de oplossing voor chronische klachten. Pak de oorzaak aan en maak werk van je gezondheid! Jij bepaalt!

Het artikel is terug te vinden op http://energiekevrouwenacademie.nl/inspirerende-boeken/boeken-om-beter-van-te-worden/waarom-maagzuur-goed-voor-je-is-jv-wright-en-l-lenard/ en is geschreven door Marjolein Dubbers.

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen