Ontstekingen: Voeding als ziekmaker of juist als medicijn?!

Als je gezondheidsklachten hebt, ga je doorgaans naar de dokter. Die hoort je aan en pakt dan doorgaans een briefje, schrijft daar de naam van een medicijn op en een handtekening. Daarmee ga je naar de apotheek, etc. Soms helpt dat, maar vaak ook niet. Dat komt doordat ons gezondheidssysteem wel de symptomen aanpakt, maar niet de oorzaak van het probleem. Dat gaat ook op voor ontstekingen. Wat kun je daar zelf aan doen? Heel veel, zo blijkt!

Wat is een ontsteking precies?
Bij een ontsteking denken we in de eerste plaats aan een ontstoken wondje. Er gebeurt iets – je krijgt een splinter in je vinger – en je lichaam (je immuun- of afweersysteem) reageert. Dat zal proberen de indringer te verdrijven en de beschadigde cellen te herstellen. Een ontsteking is dus een beschermende reactie van het lichaam. Je immuunsysteem zal blijven werken totdat de het probleem is opgelost.
Nu heb je twee soorten ontstekingen, ontstekingen die je kunt zien en ontstekingen die je niet kunt zien, zogenaamde ‘stille’ ontstekingen. Deze laatsten liggen aan de basis van veel ziektes.
Het slechte nieuws is dat steeds meer mensen (in Nederland zo’n twee miljoen mensen) bewust of onbewust, met chronische ontstekingen leven. In Nederland zijn er bijvoorbeeld ongeveer 2 miljoen mensen met een vorm van gewrichtsontsteking. Dit leidt tot ziektes als artrose, hart- en vaatziektes, hoge bloeddruk, obesitas, insulineresistentie, fibromyalgie, depressie, botontkalking, reuma, veel huidproblemen, chronische vermoeidheid en zelfs kanker.
Maar er is ook goed nieuws.

Wat kun je er zelf aan doen?
Bij een ontsteking gaat het dus om een reactie van je immuunsysteem, dat probeert een probleem in je lichaam op te lossen. Het is daarom goed om te weten dat meer dan 70% van de cellen van je immuunsysteem zich bevinden in je spijsverteringskanaal, met name in je darmflora. Aangezien voeding door je spijsverteringskanaal gaat, is het logisch dat voeding zo’n belangrijke rol speelt als het gaat om het sterker maken van je immuunsysteem of juist het verzwakken ervan.
Dus is het ook logisch dat wat je eet kan helpen bij het oplossen van het ontstekingsprobleem; door producten te eten en te drinken die je immuunsysteem versterken, en producten te laten staan die het juist verzwakken.

Wat kan je beter laten staan?
– Bewerkte industriële producten: voedingsproducten waar chemische of synthetische ingrediënten,
zoals bijvoorbeeld kunstmatige zoetstoffen als glucosefructosestroop en aspartaam, aan zijn
toegevoegd.
– Plantaardige oliën, zoals zonnebloem-, raapzaad- en maïsolie.
– Transvetten, zoals frituurvet en alle hardgemaakte (gehydrogeneerde) vetten uit een fabriek,
zoals margarines.
– Arachidonzuur: Dat zit bijvoorbeeld in dierlijke producten (met name in varkensvlees en zuivel)
– Gluten en producten waar gluten in zitten, zoals granen (tarwe, gerst, spelt, rogge, kamut).
– Geraffineerde suikers: Deze zitten in bijna alle industriële voeding (tot zoute haring en bruine
bonen aan toe).
– Industriële vruchtensap en frisdrank, zoals cola, Fanta, etc.
– Koeienmelk en andere gepasteuriseerde zuivel van met name de koe.
– Te veel koffie, (industrieel bewerkte) thee en met name alcohol.
– Bepaalde medicijnen, zoals maagzuurremmers (Daarover gaat de blog van volgende week).

Wat helpt juist ontstekingen te remmen?
– Vitamine e en c. Dat vind je in alle plantaardige voeding, zoals verse (biologische) groenten
(met name groene groenten, zoals broccoli, maar ook knoflook, uien, peulvruchten) en fruit,
vooral appels, druiven en citrusvruchten.
– Plantaardige oliën, zoals walnoten, lijnzaadolie, hennepzaad, koolzaadolie, visolie (3 gram per
dag) vette vis (2 keer per week) en algenolie, maar vooral ook olijfolie (koudgeperst), maar
alleen koud of lauw gebruikt. Olijfolie kun je beter niet gebruiken om te bakken of te wokken.
Door verhitting verdwijnen de voordelen.
Als alternatief kun je kokosolie of Druivenpitolie.
– Ongebrande noten en zaden, zoals pompoenzaad, sesamzaad, zonnebloempitjes.
– Kruiden, vooral gember, kurkuma, koriander, tijm, basilicum, rozemarijn etc.
– Glutenvrije granen, zoals quinoa, haver, teff, boekweit, wilde rijst.
– Plantaardige eiwitten, zoals zeewier, ongebrande noten, zaden, pitten.
– Plantaardige melk, zoals amandel- of havermelk, kefirdranken.
– Gefermenteerde producten, zoals miso, natto of tempé.
– Vitamine D. Dat haal je voornamelijk uit zonlicht of uit (goede) supplementen. Zelf gebruik ik de
vitamines van Solgar. Deze kun je meestal wel in een biologische winkel kopen.
– Superfoods, vooral vanwege de variatie. In mijn boek worden er een groot aantal beschreven.
– Supplementen, zoals Normast.

Varieer!
Maar ook als je gezond eet, blijft variëren heel belangrijk. Daardoor krijg je meer verschillende micro nutriënten binnen. Deze zijn van levensbelang en komen nog nauwelijks voor in industrieel bewerkte producten. Bovendien: Eenzijdige voeding werkt allergieën in de hand die uiteindelijk tot ontstekingen kunnen leiden.

Wat kan je nog meer doen om je immuunsysteem te versterken?
– Ontspanning. Stress ondermijnt je immuunsysteem als geen ander.
– Schone tanden. Zorg goed voor je gebit. Ontstekingen in je mond kunnen zich door je hele lichaam
verspreiden.
– Roken en alcohol. Stop daarmee of drink met mate!
– Toxische stoffen. Vermijd toxische stoffen in cosmetica, verzorgingsproducten en in je
huishouden, (kunstmatige) luchtverversers (bijvoorbeeld in de wc).
– Allergieën: Let op voedselallergieën, ook die kunnen leiden tot ontstekingen
– Slaap. Zorg dat je goed en voldoende slaapt
– Beweeg, vooral in de buitenlucht.
– Als je last hebt van overgewicht, afvallen.

Tenslotte

Probeer vooral uit wat voor jou goed werkt. Veel succes!

Mocht je er baat bij hebben, deel dan je succesverhaal op facebook.nl/nietteverteren. Voor meer informatie kun je ook eens kijken op nietteverteren.nl

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen