Balletje Breed

Balletje-Breed-AC-1200x900px-1024x768

Balletje Breed, een initiatief van presentator Wilfred Genee, lijkt een groot succes te zijn. De balletjes zijn (hoewel ze meer op een schijf lijken dan op een balletje), als ik de website mag geloven, niet aan te dragen.

Het project is een uitvloeisel van een ander project: Vullen Of Voeden, een project van mevrouw Genee bestaande uit een boek en een platform over gezonde voeding. In vier glasheldere categorieën – water, groente, fruit en variatie – biedt ze ouders een opstapje om hun kinderen gezond op te voeden. Deze vier stappen worden weer opgedeeld in 10 niets aan duidelijkheid te wensen overlatende stappen:

1
. Drink liever water in plaats van frisdrank en kant-en-klare vruchtensappen.
2. Eet dagelijks groente in alle kleuren van de regenboog.
3. Eet dagelijks vers fruit.
4. Eet elke dag twee porties eiwitrijke voeding.
5. Gebruik suikers, granen en zuivel met mate.
6. Eet zo mogelijk onbespoten, pure en onbewerkte producten.
7. Eet gevarieerd van het seizoen.
8. Geef je kind drie basismaaltijden en twee gezonde tussendoortjes.
9. Kook en eet met aandacht, betrek je kinderen erbij en neem er de tijd voor.
10. Zorg voor een ontspannen levensstijl, voldoende beweging en geniet!

Natuurlijk valt daar van alles op af te dingen – het zijn wijd-open deuren bijvoorbeeld – maar je moet ergens beginnen. En dit begrijpen alle ouders.

Kinderen
Dit project begon bij de geboorte van hun eerste kindje, Isabeau, en zette zich voort toen de tweede, Luca, ter wereld kwam. En het werkte:
‘In de maanden die volgden verbrak hij record na record tijdens de metingen op het consultatiebureau. Wat geef je hem te eten?, was steevast de vraag’, is op de site te lezen. Al gauw had Wilfred het gezonde virus ook te pakken. Samen vroegen ze zich af: ‘Hoe kunnen we aanstaande ouders helpen om dat ook voor hun kinderen te realiseren?’
Zo ontstond het idee om een platform te creëren, waarop kennis over en ervaring met voeding wordt gedeeld. ‘Zodat jij het weer makkelijk kunt delen met jouw kinderen. Graag nodigen we je uit vrijblijvend te kijken in de keukens van Nederland. En als je zin hebt, praat dan mee. Aan onze keukentafel ontstaan vaak de beste gesprekken. Bij jullie ook?’
En fantastisch initiatief waar menig ouder baat bij heeft. En ook hoognodig. Want, zo las ik onlangs in een blad, met de gezonde eetgewoontes van vrouwen tussen de 20 en 40 is het bar slecht gesteld.

Balletje Breed
Wilfred stortte zich op zijn eigen gezondheidsproject, de Bewuste Sportkantine. Dan maak je het jezelf niet gemakkelijk. De gemiddelde voetballiefhebber staat tenslotte niet bepaald te boek als gezondheidsfreak.
Ondanks dat was daar opeens het Balletje Breed, een bal gehakt die gen bal is, maar een schijf. Balletje Breed, dat bekt lekker in voetbalkringen moet hij gedacht hebben. Deze moderne gehaktbal ziet en niet uit als een gehaktbal (het is plat), smaakt niet als een gehaktbal (de e-nummers en het water ontbreken), maar is wel gezond is. Hoe zet je zo’n bal in de markt als je doelgroep voetballers zijn?
Om te beginnen kreeg Wilfred de producent en het gehele panel van zijn programma Voetbal Inside, zo gek om met hem mee te doen. Zelfs als Genee op pad gaat, bijvoorbeeld om de jaarlijkse winnaar te bezoeken, gaan z’n kompanen trouw mee. Sterker nog op een filmpje op zijn website duikt zijn collega Derksen, in opdracht van Genee, zelfs de keuken in om de balletjes te bruin bakken.

Plus of min
Ik werd voor het eerst met dit nieuwe, gezonde balletje geconfronteerd toen ik Wilfred in een vestiging van de Plus wat klungelig zag wegduiken voor een klap met, naar ik meen, een stronk broccoli van zijn collega Jan Boskamp.
En dat is niet voor niets, want deze supermarktketen speelt ook een prominente rol in het marketingplan. Niet alleen mocht Genee het spotje gebruiken om zijn balletje te promoten, ook was Plus zo gul om 25.000,- prijzengeld te sponsoren. Ook de KNVB stopte een flinke duit in de prijzenpot.
En Plus past bovendien, zo lijkt het, precies in het plaatje gezond; zo ontving Plus vorig jaar de prestigieuze prijs voor de meest verantwoorde supermarkt van 2015. Dat is vast en zeker mede he resultaat van het in 2011 in het leven geroepen Greenteam.
‘Dit Greenteam – bestaande uit managers en medewerkers van verschillende disciplines – bepaalt de koers voor het MVO-beleid en zorgt voor een goede uitvoering daarvan’.
Deze prijs werd overigens toegekend door het grootste Duitse onderzoeksbureau GfK

Meest verantwoorde supermarkt
Daar kun je mee thuis komen zou je zeggen. Maar wat betekent dat nu eigenlijk, meest verantwoord? Op de gifmeter van Foodwatch zie ik dat in ieder geval niet terug. Slechts 28% van de groente en het fruit is 100% schoon. Daarmee staat Plus op de een na onderste plek. Alleen Spar doet het nog slechter met 23%.
Hoe zit het dan met de Plofkip? Ook daarin loopt Plus zeker niet voorop. Inmiddels zijn, als het goed is, de schappen van Jumbo en Albert Heijn plofkip-vrij, alle andere supermarkten – behalve Lidl, maar dus ook Plus – volgen in 2017.
Hoewel de supermarkt op de website nogal om de hete brei heen draait, zegge en schrijve een zinnetje gaat over gezonde voeding: ‘voldoende aanbod van gezondere producten’ – gezonder dan wat? – doet Plus z’n uiterste best ons, de consument, te doen geloven dat ze goed bezig zijn.
Maar klopt al die informatie wel? Natuurlijk niet. Net als in alle andere supermarkten bevat 95% van alle producten e-nummers, geraffineerde suikers, slechte vetten, etc. Waarom? Omdat dat super goedkoop is, maar super goedkoop en verantwoord gaan simpelweg niet samen.
Dat geldt ook voor Plus.

Partnership
Dus is mijn vraag aan Wilfred Genee is: ‘Als je het zo te pakken hebt van gezonde voeding, waarom laat je je dan in vredesnaam in met een partij als Plus?’
Maar mijn idee is als je echt gezond eten wil promoten, dan kun je niet aankomen met een partnerschap met een supermarkt, welke dan ook. Ook begrijp ik niet helemaal hoe je marketingplan kunt baseren op een balletje breed, een ketting-rokende grijsaard en een dikbuikige voetbalfanaat.
Ik vermoed dan ook dat andere zaken dan gezondheid een belangrijkere rol spelen, zaken als geld en populariteit en geld. Daar durf ik wel iets om te verwedden…

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen