Dwarsverbanden: smeergeld!

http://www.tectrade.nl/wp-content/uploads/2015/10/watson.jpg

Hoe komt het dat de voedingsindustrie zo machtig is, bijna onaantastbaar? Dat komt bijvoorbeeld doordat deze industrie nogal wat omzet (30 miljard per jaar in Nederland, dat is alleen al de omzet van de gezamenlijke supermarkten) genereert, en lage kosten, heeft, dus heel veel winst maakt. En met dat geld kun je veel doen. Uiteraard moeten eest de aandeelhouders tevreden worden gesteld, maar met het geld dat overblijft kun je ook nog wel iets. Zo kunnen ze de beste wetenschappers en marketeers in huren, veel uitzendtijd en advertentieruimte in kopen (radio, tv, magazines en kranten), etc. Daarmee bind je de media aan je, zodat je voorkomt dat ze negatief over je berichten.

Dat ligt, hoe vervelend ook (zwak uitgedrukt) allemaal redelijk voor de hand. Maar het systeem zit ruimer in zijn jasje. Zo kunnen ze ook investeren in lobbyisten, mensen die de goede zaak prediken, bijvoorbeeld bij de overheid, in de politiek (In Brussel is de verhouding tussen politici en lobbyisten 1:40).

Maar dat is nog niet alles: ze kopen ook vertrouwen. Dat doen ze door te infiltreren in overheidsinstellingen die ons, de consument moeten adviseren over wat gezond is en niet gezond, en in instellingen die zich bezig houden met de gevolgen van het nuttigen van industriële voeding (zoals bijvoorbeeld de Obesitas-vereniging). Een voor de hand liggende methode is sponsoring.
Daar kwamen we pijnlijk achter toen we partijen benaderden met de vraag of we een gedeelte van de opbrengst van het boek aan hen mochten doneren. Daar wilden ze niet op ingaan, de inhoud van het boek was namelijk in strijd met de belangen van hun suikerooms. Bizar he?

Ik zet er hieronder drie op een rijtje.

Voedingscentrum:
Dat het Voedingscentrum en de voedingsindustrie (Unilever, supermarkten, etc.) een intieme relatie hebben, is een publiek geheim. Zo komt de directrice van het Voedingscentrum bij Unilever vandaan. Bovendien zijn ze partners van diverse supermarktketens. En dit voedingscentrum moet ons vertellen wat gezond is en wat niet. Met andere woorden: geloof deze partij niet op zijn blauwe ogen: zowel de melk als het brood dat je in de supermarkt koopt zijn schadelijk voor de gezondheid van je kind, en uiteraard geldt dat ook voor rood vlees en bewerkte vlees en vleeswaren.

Gezondheidsraad:
Deze overheidsinstelling geeft de richtlijnen waarop het Voedingscentrum zijn adviezen bepaalt. Vorige week kwam deze raad na negen jaar maar weer eens met nieuwe richtlijnen. Nou ja, nieuw? Zoveel nieuws was er niet onder de zon: eet groente, fruit en noten, maar ook brood, vlees en melk staan op de Schijf Van Vijf(?!). Alsof de tijd heeft stil gestaan. Hoewel er de laatste weken nogal wat stof is opgewaaid over producten met schadelijke stoffen in deze producten, rept de Gezondheidsraad met geen woord over de gevaren van e-nummers, hormonen, antibiotica, pesticiden, aspartaam of geraffineerde suiker, toevoegingen in of op producten die je in de supermarkt kunt kopen. Dus eigenlijk zegt de Gzondheidsraad: ‘Eet fruit, maakt niet uit of er pesticiden op of in zitten, eet rustig vlees, ook al is het bewerkt met e-nummers en zitten er stoffen in als hormonen en antibiotica, cola-light…, kan best, want er zitten tenslotte geen suikers in (maar wel aspartaam en andere nog ergere suikervervangers). Dat noem ik de Kunst van het Weglaten, waar ook de voedingsindustrie erg goed in is. Ook deze partij zeg ik ten overvloede is niet zomaar te vertrouwen.

Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)
Dat is helemaal een mooi verhaal. ‘Het probleem van reclame voor ongezonde producten op school kom ik zelden tegen’, zegt Paul Rosemoller de voorzitter van deze club. Heeft deze meneer boter op zijn hoofd. Kennelijk en dan wel die van Unilever of Campina – want hij werkt samen met partijen als Coca Cola, Friesland Campina, Mc Donalds en Unilever. Coca Cola en McDonalds zijn bovendien sponsor van JOGG.
Rosemoller ziet dan ook geen enkele aanleiding voor de petitie van Foodwatch tegen sluikreclame op scholen. Kennelijk heft hij niet alleen boter op zijn hoofd, maar is hij ook stekeblind. Een paar voorbeelden: twee keer per jaar heeft de industrie vrij toegang tot de basisscholen middels gesponsorde ontbijten, en op zo’n beetje elke middelbare school staan automaten waar met koeienletters op staat ‘Coca Cola’ of ‘Mars’. Om het nog gekker te maken komt Unilever met het ‘smeerdiploma’, uiteraard gebaseerd op door Unilever samengesteld lesmateriaal, betaald met.., juist, smeergeld.

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen