Albert Heijn installeert Kinderraad

Facebook-Ambassadeur-stopdeverleidingGisteren stond er weer eens een artikel over Albert Heijn in het Algemeen Dagblad. Het bedrijf liet om te beginnen weten in honderd vestigingen zogenaamde ‘gezonde’ kassa’s neer te gaan zetten, een rekje met gezonde producten als fruit, salades en in AH’s ogen ‘verantwoorde tussendoortjes’.

Dan denk ik meteen aan onbespoten fruit, salades zonder e-nummers en andere toevoegingen (zoals bijvoorbeeld glucofructosestroop of aspartaam) . Onzin natuurlijk. Maar zelfs als dit verhaal zou kloppen, dan doet Albert Heijn dit natuurlijk niet om de gezondheid van ons of onze kinderen te bevorderen of te beschermen, in tegendeel, dat doet ze slechts om haar imago te verbeteren; Albert Heijn wil namelijk slechts een gezonder imago. Zodat de consument oprecht denkt dat er niets mis is met de producten die deze supermarktketen verkoopt. Klinkt logisch, en is, gezien haar winstoogmerk, een goed idee, want een stuk gemakkelijker te realiseren dan gezonde producten in de schappen.

Die ‘gezonde’ producten bij de kassa is dus al een beetje een gek verhaal, maar deze supermarktketen is daarmee nog lang niet tevreden. Wat heeft de directie van Albert Heijn namelijk nog meer bedacht? Ze zullen zich voortaan laten adviseren door een Raad van Kinderen; Dertig Zaanse pubers, ‘die voortaan structureel gaan meedenken met de directie over dilemma’s rondom gezondheid.’

Hoe kom je er op, zou je zeggen, maar ook dit is in het geval van Albert Heijn, niet zo’n slechte gedachte. Volgens AH zijn kinderen om te beginnen ‘goud eerlijk, fris van geest, nieuwsgierig en hebben ze een onbevangen blik’. En dat soort mensen zoekt Albert Heijn. Dat is buiten kijf. Maar, zo rijst bij mij de vraag, vinden ze dat echt? En ja, denk ik, dat denken ze echt! En, erger nog, ze hebben gelijk. Ga maar na, kinderen zijn tot op het bot verslaafd aan producten met geraffineerde suiker en nog slechtere suikervervangers, en daar zitten de producten die AH verkoopt dus vol mee. Daar zullen ze geen slecht woord over zeggen. Bovendien weten ze heel goed wat ze lekker vinden, en juist, dat zijn diezelfde producten. Twee-nul zeg maar. Dat ze geen enkele notie hebben van wat er allemaal in deze producten zit, n hoe schadelijk die zijn voor je gezondheid is dan natuurlijk mooi meegenomen, al zullen ze dat bij Albert Heijn natuurlijk niet hardop zeggen.

Wat er aan vooraf ging..

Maar nog logischer wordt het als je iets weet van de geschiedenis. Was ooit de vrouw de bulls-eye op het dartbord van AH, sinds een aantal jaren zijn dat kinderen. En dat is slim bedacht. Ga maar na, kinderen zijn om te beginnen dol op zoet – hoe zoeter, hoe beter – zijn gemakkelijk te misleiden en drukken bovendien steeds meer hun stempel op wat er in het gezin wordt gegeten en gedronken. Kinderen zijn dus de perfecte keuze om in gezonde samenwerking steeds hogere winstcijfers te genereren.

Hoe ziet AH dat voor zich, die samenwerking? Directeur Wouter Kolk omschrijft het zo: ‘Ze gaan actief meedenken over hoe wij als supermarkt gezonde stappen kunnen zetten.’

Zie je het al voor je: dertig kinderen die hardop fantaseren over de lekkerste snoepsoorten, er omheen een tiental mannen, strak in het pak die driftig alles noteren wat die kinderen uitkramen.

Daartoe gaan ze, God mag weten waarom, een samenwerkingsverband aan met de Missing Chapter Foundation van prinses Laurentien, een stichting die de dialoog tot stand wil brengen tussen kinderen en besluitvormers over actuele en maatschappelijke vraagstukken. Nee, dit is geen geintje.

Missing chapter

Een briljant plan…, voor Albert Heijn, maar niet voor ons of onze kinderen. Kinderen gaan gewoon voor wat ze lekker vinden, alles wat maar naar suiker riekt, heeft per definitie dus hun voorkeur. En aangezien met name de kinderproducten de laatste jaren ontzettend zijn verpest door steeds meer en steeds agressievere geraffineerde suiker en de oprukkende suikervervangers, hoef je niet heel slim te zijn om te weten wat de conclusies van deze wijze kinderraad zal zijn. Het is niet alleen het summum van domheid, ook het summum van doorzichtigheid en vooral arrogantie. Welke weldenkende volwassene trapt hier nog in?

Waar of niet waar, dat is dan waarschijnlijk precies de reden dat iemand bij AH op een goed moment bedacht: weet je wat, die volwassenen worden mij te gewiekst, laten we ons voortaan maar verlaten op kinderen. Die weten echt niet beter, bovendien kunnen we daarmee nog wel een paar jaartjes vooruit…

 

Voor meer informatie: Niet Te Verteren.

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen