Brandend maagzuur, hoe kom je er van af?

bewerkt-voedsel

Vanaf 2007 slik ik Pantoprazol, dat is een maagzuurblokker, en onderga ik om de twee of drie jaar een inwendig onderzoek naar de staat van mijn slokdarm. Ik heb namelijk een zogenaamde Barrett-slokdarm. De slokdarm is bekleed met een slijmvlies en dat kan niet tegen maagzuur. Dus als daar te vaak maagzuur door stroomt, kan dat uitmonden in ontstekingen. Mijn slokdarm is (nog) niet ontstoken, maar wel van samenstelling veranderd. Nu is alles cool, maar als ik niet uitkijk, wordt het weefsel ‘onrustig’. Het ultieme risico is slokdarmkanker.

Pantoprazol

Ik moet zeggen, Pantoprazol werkt uitstekend. Als ik zo’n tabletje inneem heb ik geen last van brandend maagzuur. Maar sinds ik me met gezonde voeding bezig houd, en in het verlengde daarvan, met medicijnen, weet ik dat het aan de ene kant mooi is dat ik daardoor geen last heb van brandend maagzuur, maar dat het aan de andere kant helemaal niet zo goed is als je maagzuur wordt geblokkeerd. Maagzuur heeft namelijk een belangrijke functie; maagzuur zorgt er voor dat de gezonde stoffen uit onze voeding worden gehaald, zodat het mee kan helpen de gezondheid op peil te houden. Met andere woorden, als je dat blokkeert krijg je minder van noodzakelijke voedingsstoffen binnen. En dat wil ik niet. Ik eet tenslotte niet voor niets gezond.

Zoektocht

Daarom begon ik een jaar geleden aan een zoektocht naar een therapeute of moleculair arts die mij op dit gebied zou kunnen bijstaan. Die zoektocht begon bij een therapeute die, zonder in details te treden, niet aan mijn vraag voldeed. De tweede therapeute schreef mij vitamines voor, en de derde – een orthomoleculair arts – beviel mij het beste, juist omdat hij zijn aanpak toespitste op gezonde voeding. Uiteindelijk gaf hij aan niet de juiste kennis te hebben om in dit specifieke geval – Barrett slokdarm – de juiste adviezen te geven en verwees me door naar de heer van Prooijen, ook een orthomoleculair arts. Van Prooijen stond aan de wieg van de stamceltransplantatie in ons land en woont in Utrecht. Toen genezen patiënten hem vragen stelden over hoe ze hun gezondheid konden beschermen, kwam hij niet verder dan ‘gezond eten’, maar wat dat betekende, gezond eten, wist hij niet. Hij is zich daar in gaan verdiepen en kwam uit bij de orthomoleculaire wetenschap; voorkoming en genezing van ziekte door gezonde voeding.

Belletje

Vorige week sprak ik met hem. Mijn hamvraag was: wat is het alternatief voor Pantoprazol? Om mijn angst voor slokdarmkanker vanwege de maagzuur direct maar weg te nemen, vertelde hij me dat mijn bloedwaarden geen enkele aanleiding gaven tot angst. ‘Dat kun je zien aan de mate van bezinksel en CRP’. Ook goed om te weten. ‘Maar waar je in dit geval een ontsteking vooral aan kan zien, of liever merken, is pijn. Om precies te zijn pijn zo’n 10 centimeter boven de navel, vlak onder je borstbeen; als dat belletje gaat rinkelen dan is je slokdarm waarschijnlijk ontstoken’. En dat ‘belletje’ is dan ook direct het sein om in actie te komen.

Remedie

Wat houdt die actie dan in? ‘Om te beginnen kun je denken aan een maagzuurremmer als bijvoorbeeld Rennies. Die kun je voor het eten nemen ter voorkoming van brandend maagzuur, of ook na de maaltijd ter bestrijding daarvan. Een paar slokken water of (plantaardige) melk zijn trouwens vaak ook al afdoende’.

Maar zolang er nog geen belletje is gaan rinkelen, kun je qua voeding  al een aantal doelgerichte maatregelen treffen om brandend maagzuur te voorkomen: ‘basische voeding – groente, fruit, yoghurt, etc. muv ‘harde’ groentes zoals kool – zorgt voor weinig maagzuur, dit in tegenstelling tot ‘zure’ voeding zoals vlees. Vooral dankzij ‘zure’ producten als suiker, vlees, junkfood en frisdrank, wordt meer maagzuur geproduceerd. Een goed dieet is een dieet dat voor 20% uit zure producten bestaat en voor 80% uit basische producten’, vindt van Prooijen. Verder moet de portie die je eet, ‘passen in de maag’, dus is het advies: kleine porties. Zo niet, dan blijft de maag zuur produceren’.

Ook de bereiding heeft invloed op de zuurtegraad: door lang koken wordt de groente zuurder, dan door (bijvoorbeeld) stomen, maar rauw is uiteindelijk het minst verzurend.

Een dagmenu:

‘Ontbijt: yoghurt met ongezoete muesli, fruit en noten.

Lunch: salade met zaden, groente (avocado), fruit, een ei, olijfolie, etc.

Diner: zoveel mogelijk (gestoomde) groente verwerken in de maaltijd’.

Nog een tip (die niets met eten te maken heeft): ‘Als je erg veel last hebt van brandend maagzuur, zet dan je bed schuin, oftewel met het hoofdeinde omhoog, zodat het maagzuur niet uit de maag loopt’.

Ten slotte voor mij het beste nieuws: een Barrett-slokdarm is te genezen. ‘Wat dat betreft’, zo sloot van Prooijen af, ‘ben je op de goede weg’. Maar dan is wel het devies: gezonde voeding die weinig zuur veroorzaakt.

Meer informatie over de mate waarin een product zuur of basisch is: http://www.fitdoorgezondeten.nl/depraktijk_delijst.htm

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen