Waarom is het zo belangrijk dat je de beweging steunt?

Nog 3 nachtjes slapen, dan is het zover: Dan verschijnt officieel het boek Niet te Verteren, en starten we de beweging. Deze moet er toe leiden dat we allemaal weten wat er in ons eten zit, wat dat met je kan doen en wat gezonde alternatieven zijn.

Wat is de toegevoegde waarde van dit boek? We weten tenslotte allemaal wel dat je van suiker dik wordt en dat dit niet goed voor je is. Gewoon wat minder eten, iets meer bewegen en het is opgelost zou je denken. Helaas, het ligt wel een paar tandjes minder genuanceerd, en helaas niet in positieve zin.

Heel in het kort: wat is er aan de hand? De voedingsindustrie ontwikkelt jaarlijks 16.000!! nieuwe producten. Deze liggen uitgestald in jouw supermarkt. Deze producten hebben een ding gemeen: ze bevatten naast een beetje natuurlijke ingredienten een hausse aan in een laboratorium ontwikkelde synthetische toevoegingen. Omdat ze niet van natuurlijke aard zijn, herkent ons lichaam ze niet als voedsel. Dit heeft, is inmiddels ruimschoots bewezen, tot gevolg dat onze weerstand daalt, waardoor we sneller ziek worden. De welvaartsziektes – kanker, hart- en vaatziektes en diabetes – zijn daar het ultieme gevolg van. Suiker is daarbij het grootste gevaar. Daarbij gaat het dus het niet om natuurlijke suiker, suiker dat in fruit zit, maar om geraffineerde suiker, de door de voedingsindustrie ontwikkelde levensgevaarlijke variant op natuurlijke suiker. En dat wordt slechts zelden genoemd. Dat is reden 1 waarom dit boek van levensbelang is.

En waarom doet de voedingsindustrie dat? Deze toevoegingen zij  spotgoedkoop en zorgen er voor dat jij – en je kinderen – er meer van  eten of drinken, waardoor je gezondheid op het spel komt te staan. Dat is reden 2.

Reden 3: Om deze producten aan de man te brengen gaat de voedingsindustrie onacceptabel ver: met behulp van een miljarden verslindende marketingmachinerie wordt ons het beeld ingeprent dat al deze producten lekker en zelfs gezond zijn. Aan de basis daarvan staan tienduizenden wetenschappers en marketeers die deze mooie boodschap als Jehovagetuigen niets ontziend verspreiden met alle gevolgen van dien. Dit is in mijn ogen misdadig.

Vorige week – dank aan Coca Cola – kwam het nieuws via de New York Times naar buiten dat Coca-Cola miljoenen heeft geïnvesteerd in Global Energy Balance Network (GEBN). Coca-Cola blijkt tevens de administratie van de website te voeren (Lees het hele verhaal: http://www.foodlog.nl/artikel/coca-cola-betaalt-wetenschappers-voor-afleidingsmanoeuvre/). Zo gaat dus de voedingsindustrie met jouw en mijn gezondheid om; we worden niet alleen gemanipuleerd door wat ze in hun producten stoppen, maar ook door hoe ze het brengen. Daar hebben ze nogal wat middelen voor, want de voedingsindustrie zet jaarlijks alleen al in Nederland tientallen miljarden euro’s om en een behoorlijk deel daarvan wordt gestoken in marketing.

Een geduchte vijand zou je zeggen, maar – en dat is reden 4 – dat valt reuze mee. Er is de laatste twee jaar een enorme revolutie op gang gekomen van gezonde producten, producten waar je niet ziek van wordt, maar die je weerstand juist versterken.

Daarom is dit boek zo’n belangrijke toevoeging aan alle boeken over voeding die al verschenen zijn en een absolute must als de gezondheid van je kind je lief is, en daarom is het belangrijk dat je mee helpt om deze beweging op gang te brengen: mond-op-mond, op Twitter, facebook, LinkedIn, etc. De boodschap is simpel maar o, zo belangrijk: de producten van de voedingsindustrie maakt mensen ziek. En het is heel simpel om daaraan te ontkomen! In het boek staat hoe en waarom!

 

 

Leave a Reply

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen