Dat is de belangrijkste vraag waarop we het antwoord willen geven. Zodat jij de regie over je eigen gezondheid ter hand kunt nemen. En het goede nieuws is: dat hoeft helemaal niet zo ingewikkkeld te zijn. Toch heeft 30 tot 50% een tekort aan Vitamine D…

Vitamine D behoort tot de essentiële vitamines die je nodig hebt om je lichaam goed te laten functioneren. Officieel is het eigenlijk geen vitamine maar een verzameling van vetoplosbare hormonen die je lichaam zelf kan aanmaken. Dit gebeurt door een proces in hetlichaam waar zonlicht voor nodig is, UV licht om precies te zijn. De twee belangrijkste vormen van vitamine D zijn vitamine D2 en vitamine D3. Vitamine D2, ook wel ergocalciferol genoemd, is de plantaardige vorm van vitamine D. Vitamine D3, of cholecalciferol, is de dierlijke vorm. Vitamine D3 is de actieve vorm die vanuit UV licht door onze huid wordt gesynthetiseerd. Ook wanneer je kiest voor vitamine D suppletie, kies dan voor de actieve vorm vitamine D3 omdat die goed opneembaar is in je lichaam. Vitamine D2 is 66% minder efficiënt in het verhogen van de vitamine D waardes in het lichaam.

‘Meerdere hoogleraren immunologie, wetenschappers en doktoren pleiten voor het slikken van vitamine D tegen corona. Volgens experts is de kans dat je een infectie oploopt kleiner en als je tóch ziek wordt kan de ziekte minder ernstig verlopen’, zo stond vandaag in het AD. Veel van deze mensen slikken het zelf ook. Hoewel er nog niet heel veel onderzoek ingedaan, laten de onderzoeken die wel zijn gedaan een positief gevolg zien. Zie video.

Met name oudere mensen (vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70), mensen met overgewicht en mensen met een donkere huidskleur hebben vaker een tekort aan vitamine D. Uit een Spaans onderzoek blijkt dat vitamine D je beschermt tegen HET virus: een groep kreeg vitamine D toegediend, een andere groep kreeg niets. De resultaten waren verbluffend. Van de groep (50 personen) die een hoge dosis kreeg ging niemand dood en kwam een persoon op de IC terecht. Bij de andere groep (26 personen) kwam de helft op de IC terecht en overleden twee personen. Hoewel het om een kleine studie ging, liegen de resultaten er niet om.

Eet zoveeel mogelijk gevarieerde groente en fruit, liefst rauw of licht gestoomd. En natuurlijk zo weinig mogelijk producten die bewerkte voedingsstoffen bevatten. Maar deze tijd vraagt om iets drastischere ingrepen. Daarom gaat de komende woensdagen over natuurlijke beschermers als vitamine C, D3 en B12. We beginnen met vitamine D.’

Aangezien we de meeste vitamine D binnenkrijgen via zonlicht, en daar dus de komende maanden steeds minder van in voorrad is, is het goed om supplementen te nemen. Een supplement is een pil, een drankje of een poeder dat tekorten aanvult. Je kunt ook zeggen dat een supplement gezonde medicatie is, zonder bijwerkingen. Vitamine D versterkt in het algemeen je immuunsysteem, waardoor ziektekiemen worden tegen gehouden. Daarmee beschermt het je tegen virussen en andere ziekmakers zoals kankercellen.

Pillen, poeder of vloeistof?

Hoewel je ook vitamine D via de voeding binnenkrijgt (bijvoorbeeld door vette vis), is dat, met name in de winter, bij lange na niet voldoende om goed beschermd te zijn. Het is dus aan te raden om preventief supplementen te nemen. Maar welke kun je dan het beste neme? En hoeveel? Om met het laatste te beginnen 30 mcg per dag is normaal gesproken voldoende. In mijn optiek is het wel verstandig om het niet te halen bij supermarkt, Kruidvat en Etos, maar naar kwaliteitswinkels te gaan: biologische winkel, Vitaminestore of zoek op Internet. Deze zijn wel iets duurder dan de supermarkt, etc., maar dan weet je wel dat je kwaliteit koopt waar geen troep in zit. Of het dan een tablet, poeder of een vloeistof is, is persoonlijk. Overigens kun je bij sommige huisartsen of in het ziekenhuis ook een injectie krijgen waarmee je gedurende drie maanden elke dag een gelijke hoeveelheid vitamine D binnen krijgt.

Wat doet vitamine D?

Als per dag 20 tot 50 mcg (2000-4000) vitamine D als supplement inneemt, versterkt het in het algemeen je immuunsysteen, en verklein je het risico op botbreuken in het bijzonder. Daarnaast beïnvloedt vitamine D de spierfunctie, heeft het invloed op de hersenwerking: het zorgt voor een beter evenwichtsgevoel en speelt het een rol bij het remmen van ontstekingen.

Wat is teveel?

Algemeen wordt uit gegaan van een maximum van 100 mcg (4000 IU), maar als je dat overschrijdt wordt je niet meteen ziek. Ik gebruik in deze – letterlijk en figuurlijk – donkere tijd 5000 IU per dag. Ook al omdat je daardoor veel minder vitamine binnenkrijgt via de zon dan in de zomer.

 

Leave a Reply