Monthly Archives: april 2017

E-nummers in mijn eten!

By | Uncategorized | No Comments

Onlangs verscheen het opzienbarende – en levensgevaarlijke – boek van Rosanne Hertzberger, Een Ode Aan E-nummers, waarin niet alleen e-nummers, maar ook magnatronmaaltijden (en andere zaken die je gezondheid geen goed doen) worden opgehemeld. Na wat speurwerk bleek waarom Hertzberger dat boek heeft uitgebracht: Ze werkt voor de voedingsindustrie (o.a. Nestle). En voor de goede orde: Ze is niet opgeleid in het geven van voedingsadvies. Dus ze is gewoon een ordinaire kwakzalver(es). Hoog tijd voor de waarheid! Read More

Water is super gezond, maar…

By | Uncategorized | No Comments

Door Shirah Ipenburg – apr 5, 20171238

Water heeft een waslijst aan gezonde eigenschappen. Het houdt de huid soepel, versterkt het afweersysteem, transporteert voedingsstoffen en ga zo maar door. Toch zijn er genoeg mensen die niet de 1,5 tot 2 liter vocht per dag halen. Goed nieuws: meer water drinken kan ook heel leuk zijn.

1. Geef je maaltijd extra pit

Een pittige maaltijd staat gelijk aan veel water drinken. Zelfs als je weet dat dit eigenlijk niet werkt. Je drinkt dus automatisch meer als je vaker met pittige kruiden kookt, zoals rode pepers. Nog een voordeel: onderzoekers aan de Purdue Universiteit ontdekten dat je ongeveer 75 calorieën minder eet na een maaltijd met pikante pepers. Dit geldt helaas wel alleen voor mensen die een maaltijd met pit niet gewend zijn.

2. Maak van water je voorgerecht

Water is geen spannend voorgerecht, we geven het eerlijk toe. Maar door je ontbijt, lunch of diner met water te beginnen, drink je makkelijk meer. Daarnaast is de maaltijd starten met een glas water een goede manier om te testen of je écht trek hebt. Veel mensen verwarren het gevoel van honger en dorst met elkaar.

3. Experimenteer met de temperatuur

Je maakt water minder saai door met de temperatuur te experimenteren. Soms is ijskoud water lekker, maar soms ook niet. Varieer met de temperatuur en kijk hoe je lichaam hierop reageert.

4. Drink water terwijl je wacht

Wachten tot de waterkoker of het koffiezetapparaat klaar is, de trein er is of het toilet niet meer bezet is. Koppel voortaan wachten aan het drinken van water. Neem standaard een herbruikbaar flesje water mee voor onderweg, zodat je zelfs dan water kunt drinken.

5. Plak briefjes op slimme plekken

In de koelkast, op de koektrommel of op de deur van een keukenkastje. Plak op deze plekken een handige reminder voor jezelf: ‘Eerst water drinken, dan eten!’ of ‘Waarom drink je geen water?’. Een snackmoment verruil je zo makkelijker voor een glas water.

6. Daag je collega’s of familie uit

Spreek af hoeveel glazen water je per dag moet drinken en houd dit bij op een scorebord. De winnaar krijgt een waterig cadeau, zoals een watermeloen of een komkommer. Je kunt ook alleen jezelf uitdagen met een app: Waterbalanceapp.

Maar…

Je kunt water uit de kraan drinken, dan krijg je behalve water, afhankelijk van waar je woont, ook diverse ongezonde stoffen binnen. Dit kun je voorkomen door een waterfilter op je kraan te zetten of door een waterfilterkan te kopen. Kijk maar eens op ahealthylife.nl.
Veel mensen drinken vooral water uit plastic flesjes. In met name zogenaamde petflessen vind je daarom ook plasticresten terug in het water dat je drinkt. Een goed alternatief is een roestvrij stalen drinkfles. Die vul je met gezuiverd water uit de kraan.

Proost.

Bloggers laten zich voor het karretje van Unilever spannen!

By | Uncategorized | No Comments


De middelen die de voedingsindustrie tot haar beschikking heeft om ons voor het lapje te houden, zijn legio (zie nietteverteren.nl), maar inmiddels hebben ze een nieuwe groep voor hun karretje weten te spannen (zie onderstaande blog van Juglen Zwaan, iemand die ik hoog heb zitten). Een reden temeer om je als consument te verdiepen in wie de blogger is van wie jij ‘goede raad’ aanneemt. De risicico’s zijn namelijk levensgroot. Ook daarover kun je (vrijwel) alles lezen op nietteverteren.nl (zie bijvoorbeeld de blog van vorige week), en in Gezond Oud Worden (te verkrijgen voor 5,99 op heelnederlandschrijft.nl). Read More

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen