Monthly Archives: juli 2016

De kracht van biologisch!

By | Uncategorized | No Comments

Veel mensen durven de stap naar biologisch (nog) niet aan. Omdat ze het te duur vinden, omdat ze niet weten wat biologisch betekent, omdat ze het associëren met geiten wollen sokken of omdat ze denken dat het niet uitmaakt, biologisch of niet biologisch.
Nou, met de conclusies van een omvangrijk onderzoek naar de verschillen tussen biologisch en niet-biologisch voedsel, dat op 15 juli 2014 in het British Journal of Nutrition verscheen, is het hoge woord er eindelijk uit: biologisch is echt (en veel) gezonder dan niet-biologisch! De onderzoekers, onder leiding van professor Carlo Leifert van Newcastle University, stellen dat de landbouwmethode onmiskenbaar invloed heeft op de kwaliteit van het voedsel.. Read More

Glucose-fructosestroop of -siroop, puur gif?!

By | Uncategorized | No Comments

Omdat het goedkoop is, goed houdbaar, er mooi uitziet, etc. bevat ons eten steeds meer ingrediënten die er van nature nooit in zaten, maar die de industrie er vanaf 1980 steeds meer in heeft gestopt. Dat zijn ingrediënten die ons lichaam dus niet herkent als voedsel. Deze kunstmatige toevoegingen zijn dan ook super ongezond. De belangrijkste zullen we de komende weken tegen het licht houden. Het eerste, glucose-fructosestroop, komt deze week aan bod. Zet dat alvast maar op je (boodschappen)lijstje, niet om producten waar dat in zit te kopen, maar juist om deze lekker te laten staan Read More

Groen of zwart???

By | Uncategorized | No Comments


We weten het allemaal best: de industrie heeft niets met onze gezondheid (nee, ook niet met de gezondheid van onze kinderen). Het gaat slechts om winst. Toch blijven we deze boodschap verdringen en halen elk weekend literflessen frisdrank in huis.
Gisteren stond het in de krant: ‘De Coca-Colafabriek in Dongen is onlangs voor maar liefst 90 miljoen verspijkerd. Hoewel de aantallen blikjes, petflessen en glazen flessen duizelingwekkend zijn, is dat voor Coca Cola nog lang niet voldoende. En hoe willen ze de omzet opkrikken? Niet met de traditionele cola, die met zo’n 8 suikerklontjes per glas, maar juist met caloriearme of calorievrije drankjes (o.a. water). Bij een ‘gezonde’ drank, hoort een gezonde kleur, groen dus. Want bij groen mag je doorrijden. En waarom gaat Coca Cola ogenschijnlijk op de gezonde toer? “Omdat de consument er om vraagt. Maar we zien het ook als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid’’, zegt topman Jaap Wassink van Coca-Cola Enterprises Nederland’. Bullshit! Je wordt voor de gek gehouden waar je bij staat…

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen