Monthly Archives: mei 2016

Smeren of je gezond verstand gebruiken?

By | Uncategorized | No Comments

Wij mensen hebben de vervelende neiging om, zonder kritische noot of nadenken, alles te geloven wat je ziet of hoort. Zo geloven we graag wat er gezegd wordt in commercials; Cola light is gezond, Becel is gezond en ontbijtkoek ook. En vandaag, de dag die voorafgaat aan wellicht het mooiste weekend van het jaar, geloven we ook iedereen op radio en tv die roept: ‘Vergeet niet je in te smeren!!’ Maar net zoals je de info over Becel, ontbijtkoek en Cola light beter niet kunt geloven (omdat het niet waar is), zo geldt dat ook voor zonnebrandcrème. Waarom moeten we smeren? Omdat je anders huidkanker krijgt. Hoe zit dat precies? Read More

Wat zit er zoal in het snoep, de frisdrank en de chips die je kind eet of drinkt?

By | Uncategorized | No Comments

Afgelopen zaterdag had mijn kleinzoon een voetbaltoernooi in Huizen. Hij speelt in F6 en de ouders van de spelertjes hebben een hechte band met elkaar. Een deel van de ouders had, overigens met de beste bedoelingen, snoep, koek of een pakje drinken voor iedereen mee genomen.
Ik heb al eens eerder – meerdere keren zelfs – aangetoond dat de voedingsindustrie het vooral op kinderen gemunt heeft. Je kunt een kind niet vroeg genoeg op een verslavend dieet zetten tenslotte. Daar pluk je niet alleen nu, maar de rest van zijn leven de wrange vruchten van (als ouder, of zoals in ons geval, als grootouders dan). Als industrie levert dat juist een berg duiten op. Read More

Biologisch is hot

By | Uncategorized | No Comments

Dat merken we omdat supermarkten het in alle toonaarden roepen; in de media, in hun winkels en op hun producten. Dat is vreemd. Want biologisch past niet in hun verdienmodel zou je zeggen. Dat er twee jaar geleden maar liefst 11.000 kilo industrieel vlees als biologische ham is verkocht, waardoor tien duizenden families dachten biologisch vlees te eten, terwijl dat dus niet zo was.

Groentefriet en vrolijk gekleurde tomaatjes

By | Uncategorized | No Comments

DSC_0018
Dat het keihard nodig is om mensen bewust te maken van de tips and tricks die de voedingsindustrie gebruikt om haar ongezonde producten aan de man te brengen, werd eens te meer duidelijk uit het stuk in het AD waarin staatssecretaris van Dam een groente en fruit-offensief aankondigt ala de voedingsindustrie; commercials die broccoli aanprijzen en producten die, net als de commercials van de voedingsindustrie doet, er aanlokkelijk uit zien voor kinderen. Nu is 60% van de mensen die sterven aan een hartaandoening te wijten aan ongezonde voeding, geeft hij toe. Voor alle duidelijkheid: aan producten die worden ontwikkeld door de voedingsindustrie. En slechts 1 op de 100 kinderen eet voldoende groente en fruit, terwijl dat juist super gezond is. Toch? Read More

Een gezond kind in 7 stappen? Beter en slimmer eten. Boek bestellen